Снимка: iStock
Какви са посланията, които носят те
„Шенген”, „дубайски шоколад” и „санитарен кордон” са знаковите думи и изрази за 2024 г. за България. Така гласуваха хората в традиционното проучване на обществените нагласи „Думи на годината с „Как се пише?”.
„Хората избраха „дубайски шоколад“ като израз на много силно желание да достигнем до някакъв лукс може би и да се измъкнем от кризисната ситуация, в която се намираме вече от доста време”, смята каза Доротея Николова, организатор на кампанията „Дума на годината”.
Инициаторите на кампанията отчитат, че хората са силно фокусирани и върху политическите теми.
„Шенген е нашият поглед към света навън, към Европа. Най-накрая може да се зарадваме, че сме приети в това пространство“, посочи Николова.
„Може би думата „Шенген” излиза на първо място, не само защото е някакъв успех, а и защото беше много близо до границата между двете години“, смята социологът Първан Симеонов.
Кампанията не е просто игра на думи. Тя разкрива какво ни вълнува, кои теми ни обединяват и кои ни разделят.
„Ние имаме определена методология, по която провеждаме тази кампания. Тя започва от хората и завършва с техния вот. Това е особеното в нашия начин на определянето на думите на годината”, посочи организаторът д-р Павлина Върбанова.
Николова си пожелава през тази година „да погледнем и към другите ни потребности и да потърсим интелектуален и духовен лукс”.
Психолозите Велислава Донкина и Пламен Тодоров коментираха темата в студиото на „Твоят ден“ по NOVA NEWS.
Според Донкина хората мечтаят за свободата и сладостта на живота и поради тази причина са избрали точно „Шенген“ и „дубайски шоколад“. Тодоров смята, че „ефектът на повторението“ на определени понятия също е от значение.
Донкина посочи, че няма изненада в избора за дума на годината, но фактите са тъжни. Тя би искала да имаме повече други думи. Тодоров е на мнение, че тези думи са като огледало на общия поток от информация, която получаватме.
Повече гледайте във видеото.
Редактор: Цветина Петрова