Снимка: iStock
Констатациите на експертите на омбудсмана са, че влошеното качество на услугата е най-сериозният проблем
Институцията на омбудсмана изпрати писмо до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Иван Иванов с въпрос има ли и какви са резултатите от извънредната проверка на трите електроразпределителни дружества и на „Електроенергийния системен оператор“. Това заявиха от пресцентъра на омбудсмана.
„На 28 декември 2024 г. на сайта на регулатора беше публикувана информацията за старта на тази проверка, в която КЕВР обяви, че ще проверява изпълнението на лицензионните задължения на дружествата, в т.ч. на първо място изпълнението на инвестиционните програми за развитие, поддръжка и ремонтни дейности по мрежата. Беше посочено, че дружествата трябва да представят в КЕВР пълен анализ на действителните причини за нарушеното електроснабдяване, а въз основа на изводите и заключенията Регулаторът да прецени, в съответствие с изискванията на Закона за енергетиката, дали има основания за предприемане на административни мерки срещу проверяваните дружества“, напомниха от институцията на омбудсмана.
„Към настоящия момент, месец по-късно, резултати от проверката все още не са обявени. Изпълнението на инвестиционните програми на електроразпределителните дружества е от съществено значение за цялостното изпълнение на лицензионните им задължения и най-вече задължението за предоставяне на електроенергия, отговаряща на утвърдените норми за качество“, пише в писмото до КЕВР главният секретар на институцията на омбудсмана д-р Айсун Авджиев.
Отпускат 2 млн. лв. за домакинствата, останали без ток
Той подчертава още, че през 2024 г. в националната правозащитна институция са постъпили 1 237 жалби, свързани с предоставяне на услугата електроснабдяване, като от тях 1 046 са за проблеми, свързани именно с качеството на електрозахранването в различни райони на страната – чести, но продължителни прекъсвания, ниско захранващо напрежение, токови удари и др. „Констатациите на експертите на омбудсмана са, че влошеното качество на услугата е най-сериозният проблем в сектора“, категоричен е главният секретар.
Авджиев се запита на какъв етап е заявената от самия регулатор извънредната проверка, колко и кои са проверените обекти на място, установени ли са нарушения при изпълнението на лицензионните задължения на дружествата за предоставяне на качествена услуга. Съответно ако има такива – какви действия ще предприеме КЕВР, съгласно предоставените ѝ законови правомощия, за гарантиране на надеждна, непрекъсваема и качествена енергийна услуга на потребителите.
Институцията на омбудсмана се интересува и за конкретните срокове, в които окончателните резултати ще бъдат обявени.
Като причина за писмото до КЕВР от институцията посочват, че всекидневно постъпват десетки въпроси на граждани от цялата страна. „Те вече са подали жалби до дружествата във връзка с липсата на ток, дни наред, по коледните празници. Оттам обаче им отговарят, че компенсации няма да им бъдат изплатени, тъй като прекъсването на електрозахранването е свързано с лошота време, обилните снеговалежи и старата електропреносна мрежа. Инвестицията в мрежата обаче е именно ангажимент на дружествата и затова КЕВР трябваше да провери, не само по документи, дали и доколко тези планове са изпълнени“, напомнят оттам.
Редактор: Камена Георгиева