Вече 14 години Нора Гавазова и нейният екип откриват потенциала на най-малките

Вече повече от 14 години, Нора Гавазова и нейният екип са отдадени на това да помагат в развитието на децата в най-ранния етап от техния живот. Опитният специалист споделя, че едно от най-важните неща в тази възраст е изграждането на доверие.

„Това е изключително важно, защото казваме му т.нар. „космическо доверие”. Ако това не се случи през първата година от живота на детето - всичко оттам нататък се затруднява”, казва тя.

Не по-малко важно обаче е и да бъде преценен потенциалът на децата, още в първите години.  „Детето е личност в развитие и от това дали ще се разгърнат неговите потенциали зависи именно какви условия ще предоставим. Науката ни дава насоки - какво трябва да правим, как да се държим, какъв език, каква среда”, посочва Нора.

Фондация „За Нашите Деца“ реализира близо 10 хиляди дейности в подкрепа на 4542 деца, родители и специалисти

Именно затова, Нора създава „Детската къща” във Варна - вдъхновяващо място, в което децата могат да променят качествено своето ранно развитие.  „Много е важно нещата, които прилагаме на практика, да бъдат обосновани по някакъв начин от казваме невронауки вече. Това не е нито само психология, а това са комплексни науки, които обясняват цялостното развитие на детето и какво ние трябва да правим най-вече през първите години”, добавя специалистът по ранно детско развитие.

А за да се случи това, според специалистите, именно децата трябва да бъдат основният фокус.
„Трябва да преосмислим цялостно парадигмата, че всъщност ученето не е това, което аз казвам на детето, това което то е чуло или това, което то ще направи. Ученето е конструктивен процес. Това знаем от науката. Така че то се случва в самото дете. Променяме себе си на първо място, променяме начина по който говорим, начина по който детето ще се чувства видяно и чуто.
Това може да се прави и с най-малките деца в яслена възраст”, споделя Нора.

В името на живота: Безценни съвети за младите родители

„Да бъдат свободни да откриват, да могат да търсят себе си, да могат да учат. Защото те всъщност учат сами с помощта на средата, с помощта на възрастния, който ги съпътства, да имат свободата да го правят. Да не бъдат поставяни в рамки, които възрастния налага, а по-скоро да могат да открият те своят път”, казва учителят в „Детската къща” във Варна Михаела Ангелова.

А една от основните роли на учителите е да бъдат изключително внимателни. „Много деликатни, защото всяка дума, всеки израз на тялото, който ние възрастните имаме, децата го забелязват и го тълкуват. Така че мисля, че трябва винаги да сме много внимателни, много приемащи и много нежни с децата”, добавя тя.

„Това изисква много добра психологическа подготовка и много високо ниво на рефлексивност, за да можеш винаги да гледаш към себе си и да бъдеш критичен и не на последно място, да можем да разговаряме с родителите, защото те са ни най-важният партньор”, смята Нора.

А привличането на родителите в този процес, не винаги е лесна задача. „Понякога родителят иска просто да остави детето, защото ежедневието му е много натоварено. Нашата роля е да направим това участие възможно, както и развитието на детето. Другото са общи срещи. Нещо, което правим от миналата година, един родителски съвет, в който сме включили тези родители, които искат да участват ”, казва специалистът.

Повече по темата гледайте във видеото.