В понеделник се проведе среща, на която бяха обсъдени мерките срещу навлизането на чужди обекти над летищата

"Става дума за дрон с тегло над 30 кг и 1,5 м размах на крилете. Такива летателни апарати са специално разработени и се изискват умения за управлението им. След като самолетите са пренасочени, дронът също се премества. Всичко това води до извода, че става дума за провокация. До момента няма информация кой може да стои зад управланието на дрона. Има пропуски и те трябва да бъдат запълнени". Така вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов коментира казуса с появилия се дрон в небето над летище София в петък вечерта и предизвика забавяне на шест полета.

Обсъждат мерки срещу навлизането на дронове над летищата

По думите на Караджов проблемът е свързан със сигурността на летището, тъй като тя не е достатъчна, за да се гарантира безопасността на полетите.

"На първо място трябва да се открият подобни дронове в пространството над летищата. Трябва да бъдат направени две системи. Едната да покрива периметъра на аерогарата. Тя ще е под формата на купол, за да може, ако дрон достигне до там, той да бъде уловен. Другата система ще има възможност да засича дронове в радиус около 20 км от летището. Ще бъдат взети мерки да се въведат и системи за противодействие. В момента няма такъв орган в страната", добави още министърът.

Според Караджов удар с такъв летателен апарат би бил фатален. "Това е провокация, а не игра на някой тийнейджър", посочи още той.

"Една от промените, която трябва да направим е, че в момента е забранено смущаването на радиоефира. По закон, към днешна дата нямаме право да заглушим или свалим такъв дрон. Друга законодателна промяна би била в посока на това каква доказателствена сила ще имат събраните електронни данни, когато бъде заловен извършителят", посочи още Караджов.

В петък около 22:00 часа няколко самолета кръжат над летище София, а други изчакват на земята след сигнал, че в района на аерогарата лети дрон. По информация на NOVA летателният апарат е имал светлини и е бил видим от километри. 

NOVA направи експеримент с лицензиран дрон и с джойстик за управление. Тествахме може ли дронът да излети в така наречената "синя зона". Следопита ни се оказа, че отговорът е категорично не. Причината е, че за да може този дрон да излети,  е нужно изричното разрешение на РДВ. В случая от петък такова разрешение не е получено. 

Затова институциите решиха да се изградят нови системи за сигурност и противодействие на дронове.  „Става дума за така наречените антидрон системи, които - най-общо казано, заглушават сигнала, с който се управлява дронът. И той съответно пада или се приземява – в зависимост от модела“, обясни Димитър Ставрев, журналист от списание „Криле“.

„Има доста съвременни системи, които могат да се предложат и закупят – те могат да определят кой го управлява, къде е този пилот“, подчерта  и Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия.

Повече по темата гледайте във видеата.