Той е на 27 години от Стамболийски и успява да запали интереса у децата и към българската история

27-годишен учител от Стамоблийски вкарва ромските деца в клас с „Металика”. Успява да запали интереса на децата както към Моцарт, така и към българската история. В „Между редовете” Виктория Бояджиева разказва историята на Ангел Станков – учителят по музика и преподавател по човеколюбие.

„Най-голямото предизвикателство е когато имаш нещо, което е важно за децата, да го предадеш по такъв начин, по който да те разберат и да го научат. Етносът е просто произход. За мен хората са добри и лоши.И трябва всички да живеем в хармония”, споделя Ангел, който преподава в ОУ „Христо Ботев” в града.

Директорът на училището, в което преподава Ангел казва, че всички ученици в него са от ромски произход.

Знаме, химн, идентичност: Историята на ромските символи

Той споделя, че е роден в Йоаким Груево, но е израснал в Гърция. Там той тръгва в първи клас, не е знаел и азбуката и е учел заедно с деца от Молдова, Албания и други страни. И си спомня, че учителите не са правели разделение между децата.

„Рано или късно трябваше да си дойдем тук. Аз бях потресен., не исках да се местя в България. Не знаех нито азбуката. Нищо не знаех. История. Не знаех как да си напиша две изречения правилно”, разказва той.

На 12 години получава подарък – акустична китара, инструментът, за които мечтае.

Ангел свири и на бузуки, така си изкарва и прехраната – свири на различни места, по различни поводи.

Ангел влиза в класната стая с различни инструменти. А за него и за децата чувството е невероятно

„Показвам им, че съществува рок музика, класическа музика, пускам ми автентичния записи”, разказва още той. И допълва, че след което пуска и съвременната версия на музикалната творба. А децата са силно заинтригувани.

Неговата цел е да направи всичко възможно, така че на децата да им е интересно.

„Да си представим, че ние сме деца, защото те не могат да влязат в нашите обувки. Но мисля, че един учител трябва да може да влезе в техните”, смята Ангел.

Той съветва учениците си да учат, защото това е важно за тях.

„Уча ги да се изразяват, да могат да изкажат мнение”, допълва той.

Цветелина е негова ученичка. Тя казва, че иска да стане учител по музика.

Ива Пенкова, директорът на училището, разказва, че за семействата на тези деца образованието не е приоритет и ходят по задължение. Въпреки това тя смята, че трябва да се работи с тях – да им се покажат различни сфери на науката, изкуството, спорта. И допълва, че някои от децата успяват да намерят смисъл в обучението. Някои от тях са мотивирани да продължат образованието си.

"Аз съм ромка": История за успеха и борбата срещу предразсъдъците

Пенкова смята, че учебниците не са много подходящи за тях, но учителите се стараят.

Ангел говори за това какво е патриот за него.

„Съвременният патриот трябва да уважава родината си и хората около него”, казва той.

Според него всеки един учител е будител, защото успява да запали страстта у детето да учи.

А Пенкова допълва, че в училище искат да научат децата какво е патриотизъм, но не само това.

„Ние отбелязваме 3-и март като национален празник, но също време отбелязваме и техните ромски празници. Показваме, че уважаваме техните културни особености. На това искаме да ги научим”, казва още тя.

Според Ангел хората трябва да се държат културно, защото културният човек е приет навсякъде и точно на това иска да научи децата.

А директорът допълва, че всеки ден дават и личен пример – въпреки трудностите, да продължават напред.

„Бих ги посъветвал институтите да им се дава повече шанс. Трябва да са сред нас, сред обществото”, казва Ангел. И допълва, че един обединен народ не може да изчезне.

„Търпение, любов, доверие и упоритост. Голяма доза упоритост. Трудно е, но не е невъзможно”, казва още Пенкова.

Целия разговор гледайте във видеото.

Редактор: Цветина Петрова