Експерти предупреждават, че липсата на ограничения за начинаещите водачи крие сериозни рискове на пътя

В контекста на катастрофите от последните години – има ли хроничен проблем с новите шофьори и качеството им на обучение? Първата една година след получаването на книжка е време, в което младите шофьори тепърва изграждат рефлексите си на пътя и се учат да реагират в различни условия. Което е опасно, ако управляват автомобил с над 150 конски сили.

„Отговорни на пътя“: новата кампания на най-голямата медийна група в България Нет Инфо

„Няма забрана младите водачи първите две или три години да не могат да управляват мощни автомобили – с големи конски сили, с големи кубатури. Такива рестриктивни мерки има в повечето европейски държави“, коментар на Владимир Тодоров, Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Освен това, при такива произшествия е задължително да се направи справка с автошколата, при която водачът се е учил, за да се направи преценка за уменията му зад волана.

„Автомобилна администрация трябва да направи детайлна проверка на курса на тези млади шофьори – къде са го издържали, в коя автошкола, колко часове са кормували, как са положили изпита, да се прегледа самият изпит“, каза Тодоров.

Друг проблем се оказва и ненужно бавната скорост, с която младите шофьори карат по време на кормуване.

„Правят шофьорския курс на курсистите си не повече от 20–25 километра в час. Това е точно толкова вредно, колкото и да ги учат да карат със 150 км/ч. Тази скорост е вредна, защото няма как да кара с тази скорост в живия живот – в реална пътна обстановка“, коментира Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Ако си свикнал да караш с между 20 и 30 километра в час, след вземането на книжка е очаквано да искаш да изпиташ по-висока скорост, смятат специалистите. Но няма как да си готов за нея.

„Той ще бъде в невъзможност да овладее автомобила, за него тя ще бъде свръхзвукова. Той няма изграден двигателен рефлекс, за да може да реагира“, допълни Георгиев.

Експертите са убедени, че при случая в Разград няма как да става дума за аквапланинг, защото нито скоростта, нито пътните условия предполагат подобна версия.