Снимка: iStock
Проучване разкрива, че девет от десет представители на новата генерация очакват работният им живот да бъде коренно различен от този на родителите им
Работната среда няма да бъде такава каквато я познаваме. Съвсем скоро предстои представителите на новото поколение „Алфа” да встъпят смело в корпоративния свят. Проучване на International Workplace Group сред младежи на възраст между 11 и 17 години и техните родители, цитирано от Pariteni, изследва как те очакват работното място да се промени до 2040 г., когато новата генерация ще съставлява по-голямата част от работната сила.
Поколението "Алфа" влиза в света на труда
Проучването разкрива, че почти девет от десет представители на поколение „Алфа” (86%) очакват работният им живот да бъде коренно различен от този на техните родители.
Ежедневното пътуване до работа – скоро спомен
Една от най-ярките промени ще бъде свързана с пътуването до работа. Едва около 29% от младите хора очакват да прекарват повече от 30 минути на път до работа – стандарт, с който много родители са свикнали. Повечето планират гъвкавост, позволяваща работа по-близо до дома.
Джен Z vs Милениали: Какво е "готино" и какво - "криндж" за различните поколения
Снимка: Istock
Три четвърти (75%) посочват, че спестяването на време от пътуване ще бъде приоритет, което ще им позволи да прекарват повече време със семейството си, когато самите те станат родители.
Роботи и AI – новите колеги, имейлът – вече ретро
Технологиите ще играят ключова роля. 88% от поколение Алфа очакват да използват смарт асистенти и роботи редовно. Други интересни прогнози включват VR очила за 3D виртуални срещи (38%), игрови кътове (38%), спални капсули (31%), персонализирани настройки за температура и светлина (28%) и конферентни зали с добавена реалност (25%).

Снимка: Istock
Най-смелата прогноза? 32% вярват, че имейлът ще бъде “мъртъв” и заменен с нови платформи за по-ефективно сътрудничество.
Хибридната работа като новото нормално
Проучването показва, че хибридната работа ще бъде стандартът. 81% от младите хора очакват да могат свободно да избират къде и как да работят. Само 17% планират да прекарват целия работен ден в основен офис, докато останалите ще разпределят времето си между дома, локални работни пространства и централния офис.
Снимка: Istock
Предимствата са ясни: по-малко стрес от пътуване (51%), повече време с приятели и семейство (50%), подобрено здраве и благополучие (43%) и по-продуктивни служители (30%). Очаква се гъвкавостта дори да направи четиридневната работна седмица норма – 33% от поколение Алфа смятат, че това ще се случи.
Милениалите срещу поколението Z: как се различават домовете им
„Следващото поколение ясно заявява: гъвкавостта не е опция, а необходимост. Те израстват, наблюдавайки как родителите им губят време и пари в дълги пътувания, а днешните технологии ги правят почти излишни. Преди 30 години имейлът промени света на работата – днес изкуственият интелект и роботите ще го направят отново, определяйки как и къде поколение Алфа ще работи утре”, коментира Марк Диксън, основател и CEO на изследователската агенция.
Как поколението Z проправи пътя
Нека направим сравнение с предходното поколение. Според изследване поколението Z — влизайки на пазара на труда вече поставя основите на тези работни нагласи на „новото време”. Поставя се върху гъвкавите условия и автономията на работното място. В проучване на 256 млади служители от поколението Z, публикувано през 2025 г. в Future Business Journal, се посочва, че предпочитанията за хибридна работа, дистанционна или с гъвкаво работно време значително повишават тяхното желание да останат в съответното предприятие, като усещането за автономия се оказва ключова мотивация.
Тихият бунт в метрото: Защо поколението Z пътува до работа, без да поглежда телефона си?
Редактор: Ралица АтанасоваПоследвайте ни