Снимка: БГНЕС
С тези промени министърът на финансите ни „награди” като данъкоплатци, заявиха от бранша
От началото на ноември всички вендиг машини трябваше да бъдат свързани с Националната агенция за приходите (НАП). От NovaNews.bg потърсихме Стойко Петков, който е член на Управителния съвет на Българската вендинг асоциация, за да разберем всички ли автомати вече са свързани с ведомството, както и каква е ситуацията в бранша след новите изисквания.
Стойко Петков: За точен брой информация бихте могли да получили от НАП. При нас информацията е доста разтеглива. Това, което мога да ви каже е, че с изключение на две големи фирми, повечето са закупили такива апарати. Правим неимоверни усилия, за да приведем дейността си с изискванията на закона.
- От НАП казаха, че ако има автомати, които не са свързани с тях, те ще бъдат запечатвани. Има ли такива случаи и колко е тяхната бройка?
Стойко Петков: Към момента няма такива случаи, защото всички машини, които не са с инсталирани касови апарати, могат да покажат съответната кореспонденция с производителите, от която е видно, че те нямат възможност да я инсталират, или са я инсталирали, но тя не работи.
От 1 ноември тече един кошмар за всички в бизнеса. С това министърът на финансите ни „награди” като данъкоплатци.
- Как се отрази това на бизнеса? Преди време казахте, че тази процедура е абсолютно безсмислена.
Стойко Петков: Да, напълно безсмислена е за всички икономически субекти, защото фирмите, които са ангажирани в този бранш, са малко, семейни фирми, които не достигат прага за регистрация по ДДС. Така че няма да влязат никакви съществени приходи в бюджета, а големите започнаха да регистрират нови фирми, за да могат да не достигат прага на регистрация и така единственото, което се случва, е че се създава хаос и предизвикателства за бизнеса. Вменяват се излишни и непродуктивни разходи.
В крайна сметка нито бюджетът ще получи очакваните суми пари, а хората в бизнеса няма да имат никакви средства, за да инвестират в следващите 1-2 години в обновяване на машините, създаване на по-добро качество.
От друга страна, единствените, които печелят са мобилните оператори и производителите на фискални устройства, но и самите те разбраха, че не е толкова просто и вече не са сигурни колко смислен е и за тях този проект.
- Колко струва това на бизнеса?
Стойко Петков: Много е трудно да се каже цифра, защото една фирма има 100-200 машини, а друга има по-малко. Това е и губене на време, разходи за гориво. Това според мен са стотици хиляди левове, които няма как да бъдат изчислени точно.
- С колко се е свил бизнесът с вендинг машини? Прогнозирахте, че свиването ще е с 20%.
Стойко Петков: Бизнесът се е свил твърдо с 20%, но аз смятам, че 50% от бизнеса го няма.
- А има ли фалирали фирми?
Стойко Петков: Това основно са по-малки фирми. Има и доста отказали се, които разпродават имуществото си. Няма официална статистика, зад която мога да застана.
- Казахте, че цените на артикулите в машините ще скочат с между 30 и 70%. Колко е реалното увеличение?
Стойко Петков: Реалното увеличение е минимум 33%, защото машини, които са работили с цена 30 стотинки на кафето сега са с цена 40 стотинки, което е точно 33%. В по-големите градове и там където хората имат изисквания към по-качествени напитки и кафе, цените са 50-60 стотинки.
- В други държави има ли подобно изискване венгинг машините да са свързани с приходното ведомство?
Стойко Петков: Ние сме единствената държава, в която се е стигнало до въвеждането на този закон. Има много държави, които са повдигали тази тема, но след като Министерството на финансите на съответната страна е чуло аргументите на бизнеса, на производителите на подобни устройства, винаги те са били спирани. Само при нас министърът на финансите си позволи да ни направи на опитни зайчета.
- Преди време в репортаж на Нова телевизия показахме, че в тези машини има продукти с изтекъл срок на годност. Как се следят продуктите?
Стойко Петков: Всяка една машина е регистрирана и е взета такса от Агенцията по храните и тя осъществява контрола. Вероятността във вендинг машина да има стока с изтекъл срок на годност е толкова голяма, колкото и да я намерите в магазина. Всичко е въпрос на контрол от страна на Агенцията по храните.
- Да разбирам, че това не е задължение на фирмата?
Стойко Петков: Разбира се, че е задължение на фирмите и те го правят. Винаги обаче е възможно да има отделни недобросъвестни търговци и за да може да е защитен интересът на потребителите, функцията по контрола е вменена и на Агенцията по храните.
- Ако човек попадне на такава стока, към кого да се обърне?
Стойко Петков: Аз лично бих препоръчал, ако това се случи, да бъде сигнализирана фирмата, както и вендинг асоциацията, а ние ще я предупредим, защото подобни случай компрометират целия бизнес. Една от целите на асоциацията е да се защитава реномето и името на бизнеса. Ако това се случи повторно, бих посъветвал да се сезира и Агенцията по храните, която ще санкционира финансово фирмата.
- Планирате ли отново да се срещате с министъра на финансите и с НАП, за да има облекчения за бранша и планирате ли нови протести?
Стойко Петков: След като два пъти седяхме по 3-4 часа пред Народното събрание и Министерството на финансите и министърът на финансите не намери пет минути да се срещне с нас, вече не вярваме, че представляваме някакъв интерес и не заслужаваме да бъдем изслушани.
Автор: Виолета Иванова