Снимка: БГНЕС
Такова мнение изрази пред NovaNews.bg експертът Андрей Делчев
„Идеята данъкът на автомобила да се калкулира в цената на бензина е оригинална и изглежда справедлива”, каза за NovaNews.bg Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
От друга страна според него това ще натовари хора, които изобщо нямат автомобили. „В момента, в който обложат дизела и автобусните фирми започнат да плащат повече за гориво, това ще се отрази и на цената на билетите. Така децата, майките и пенсионерите ще трябва да плащат данък върху автомобили, които нямат”, даде пример той.
Идеята данъкът на колата да се калкулира в цената на бензина е на депутата от БСП Георги Кадиев. Според него това има две предимства. Първото е, че колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, съответно - толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100% събираемост, вместо сегашната около 70%, смята Кадиев.
„Този вариант е справедлив, но трябва да се огледа внимателно от всички страни – като механизъм, как ще повлияе на различните социални групи, кой ще го събира, как ще се разпределя към общините”, каза Красимир Стефанов, депутат от ГЕРБ и бивш шеф на Националната агенция за приходите (НАП). По думите му обаче това ще засегне не само фирмите, а и хората, които имат по два автомобила, но голяма част от времето не карат единия. „Но колкото повече употребяваш автомобил, толкова повече ти скача данъкът”, допълни той.
Новият модел означава и пълна реорганизация на събирането на данъка. Кадиев предлага това да се прави от НАП, а не от общините. Неговата идея е налогът да се събира в отделен републикански фонд и да се преразпределя към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия.
Красимир Стефанов обаче не е съгласен този данък да се събира от НАП. Според него това трябва да се прави от данъчните служби в общините. „Още една дейност в НАП ще затрудни работата по събираемостта на другите данъци и такси, които и без това не са на нужното ниво”, каза Стефанов.
„Всичко може да се включи в цената на бензина, ако държавата реши, но тогава покрай справедливата кауза идва ефектът и на несправедливост”, смята Делчев. Според него сегашният модел на събиране на данъка върху колата е по-чист и справедлив. По думите му съществува опасност тези пари да не се използват по предназначение, а за други цели.
При сегашните данни за събран данък автомобил и изгорени литри гориво се получава добавката „данък кола“ в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки, изчислява Кадиев. Тоест, ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък 2000 х 0.06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.
Според Делчев цената на горивата няма да се повиши драстично. „Според мен повишението в цената на горивата ще е със стотинка или по-малко”, каза експертът.
По думите му, ако идеята на Кадиев стане факт, това ще доведе и до недоволство от страна на общините, които ще започнат да оспорват дали този данък се изчислява честно.
„Представете си една фирма, която има 180 бензиностанции във всички общини. Тя ще внесе данък в София. Как ще го разпредели държавата по общини?”, попита Делчев.
Автор: Виолета Иванова