По думите му субсидията се изчислява на база километри, а не на брой пътници

Когато влаковете спряха и хора тръгнаха по релсите, властта разбра, че е сгрешила. В желязната хватка на протеста дори железният пазител на хазната се огъна. Горанов чу, че без локомотиви управлението няма да намери следващата гара и върна отнетата торба с 40 млн. лв. в портфейла на транспортния министър. Но машинистите пожелаха само Московски да им обещае, че локомотивите отново тръгват, а железницата оцелява.


„Предупредих и Транспортна комисия преди приемането на бюджета, че ако остане в този формат бюджетът за железниците – специално за БДЖ, ще се случи това, което сега се случва. Не мога да обвинявам колегите в БДЖ, тъй като гледат на база финансови показатели - най-нискоефективните и губещи влакове на практика отпадат от списъка за субсидиране. Затова се стигна и до напрежение в няколко региона в страната. Това не означава, че няма пътникопоток”, обясни транспортният министър Ивайло Московски в рубриката „Карай направо” с Диана Найденова.


Така е направен договорът с държавата, че да се изчислява субсидията на база километри, а не на брой пътници. На практика, дефектът, който може да се получи е, че в едно направление може да има пътници, но те да са изключително само от групите, които пътуват с най-ниски тарифи – студенти, ученици и пенсионери”, добави той.


По думите му, за да функционира нормално компанията, паралелно по едно и също време трябва да се случват няколко неща – да се обслужват задълженията към кредиторите, да има санитарен минимум на ремонтите, тъй като подвижният състав е 30-40 години стар. И за да гарантира поне минимална безопасност на хората, трябва да има единствено санитарен минимум от поне 25 млн. лева обем на ремонти в обем на текуща година.

 

Според него по време на предишния кабинет на ГЕРБ той и финансовият министър Симеон Дянков две години работили със Световната банка по план за преструктуриране на железниците. Този план включвал съкращения, но и подобряване на състоянието.

 

"Тогава уговорката ми беше със Симеон Дянков като финансов министър, който може да подпише този договор със Световната банка, аз превантивно да направя реформи, които бяха заложени там – непопулярните реформи.  Договорът беше готов на бюрото на Симеон Дянков", заяви Московски. Финансовият му колега обаче до последно отказвал да го подпише, а накрая заявил, че така предвидените средства щели да му направят прекалено голям дефицит.

 

"От всичко съгласувано с ЕК и Световната банка направихме само лошите неща", подчерта Московски.


„Това през изминалата година не е направено и затова не са компенсирани 40 млн. лева. Те е трябвало да се поберат в същия този обем и за да се поберат в този обем средства не са извършили ремонти за 25 млн. лева, а са оставили компанията на оперативна загуба от 15 млн. лева”, уточни транспортният министър и добави: „Аз също мога да направя този избор. Само че догодина компанията ще е на 30 млн. лв. оперативна загуба и ненаправени ремонти за 50 млн. лв. общо за двете години, което на практика означава, че не можем по никакъв начин да гарантираме безопасността на хората и на пътниците”.


Относно служителите на БДЖ, които се опасяват за работните си места в компанията, Московски бе категоричен: „И тук има спекулация. Ние казахме, че при този бюджет трябва да съкратим хора, за да се вместим в него, но технически е невъзможно да го направим без съгласието на синдикатите, тъй като от миналата година има подписан колективен трудов договор, който казва, че ако без тяхно съгласие, дори и един човек уволним, съдат ще ни го възстанови при всички положения”.


Осем частни компании конкурират „Товарни превози” и тотално им намаляват пазарния дял със зловещи темпове.


Целия разговор гледайте във видеото.