За корупция говорят някои, които не са доволни от даден конкурс, каза премиерът

 

"Една тема, която всъщност искам да пропусна, е самобичуването по темата корупция, която ние много услужливо се опитваме да я повдигаме всеки ден. И обикновено се прави от някои, които не са доволни от даден конкурс или нещо друго. Ама на друг са спечелили, но те това не го казват. Махам го настрана". Това заяви премиерът Бойко Борисов. 

 

"В чужбина или когато водим тези разговори с Европейската комисия или колеги, тази тема не се повдига. Ще кажа защо. Питали са ме няколко пъти и дадох няколко примера, които са изключително точни, прагматични. Вземаш официалната статистика на ЕК и виждаш, че при усвояването на еврофондовете всяка една държава има процент грешки или т. нар. финансови корекции. От 28 държави, България е в първата десетка, от добрите. Защото имаме само 1,5% финансови корекции, а нашите съседи имат по 40%", подчерта Борисов, цитиран от БГНЕС.

 

Премиерът попита защо след като държавата е изградила такава "мощна система за самоконтрол", трябва да се поддаваме на "такива приказки, които пък отблъскват бизнеса". Той уточни, че от 5000 германски фирми в България, два са имали проблем и едната си е "изцяло тяхна глупост".

 

"Другата чак вкарахме в парламента, променихме я, за да платим 2 млн. Само и само да се отпуши доверието на Германия към България. И аз на моите колеги тогава им казах: "Вкарайте го в парламента да ги дадем тия пари. Все едно правим реклама на туристическия бизнес или еди кое си, просто за да се отпуши работата!". Така преценихме, че е правилно и то се оказа, че е правилно", поясни Борисов. Той допълни, че най-видно е метрото. "Защото ако приемем, че при магистралите и жп линиите, ландшафтът, своето има значение, защото АМ "Струма" минава цялата на тунели и мостове, АМ "Тракия" в другата си част е равна и се строи по-лесно, макар че примерно една и съща гръцка компания, в България строи на 3 млн. лв., 3,5 млн., в Гърция строи на 17,5 млн. Добре ли е разликата? Но когато тръгнаха в началото, председателят на ЕК Жозе Мануел Барозу ми каза да не повдигам повече тази тема. Метрото е едно и също – под земята, къртици го копаят, контактни мрежи, влакове", каза още Борисов.

 

"В България отиваме на 30-35 млн. максимум на километър, в Унгария и Варшава са на 90 и 112 млн. От строителните компании могат да видят разликата, нали? Тя е в пъти! И питам: "Къде похарчихте толкова пари, къде като това, това и това е еднакво?" И спираме темата и те я спират и повече не ме питат. С една дума тази наша народопсихология да се самобичуваме ежедневно, не е най-правилното, защото чуждите инвеститори навън четат и гледат и се притесняват, а всички вие имате нужда от инвестиции и партньори, хора, с които да работите", подчерта премиерът.