Снимка: Shutterstock
Българските домакини имат най-малко думата при разпределянето на финансите
В България мъжете и жените по-често плащат самостоятелно за своето хоби, но за сметка на това постигат най-голямо съгласие в решенията за храната, показва проучване. То е насочено към семейните финанси и е направено в началото на 2015 г. в четири европейски държави – България, Чехия, Полша и Словакия.
При две трети от българските домакинства (64%) мъжете имат по-високи доходи от жените, докато в Чехия силният пол осигурява прехраната при три четвърти от двойките (74%), в Словакия при 71%, а в Полша – при 66% от семействата.
Въпреки че в България е най-малък делът на двойките, които разчитат на доходите на мъжете в сравнение с другите три източноевропейски държави, българските домакини имат най-малка дума при разпределянето на финансите – тяхното мнение е решаващо при едва 18% от семействата спрямо 23% от полските семейства и 21% от словашките и чешките семейства.
Българските жени печелят повече от чешките, словашките и полските представители на нежния пол. Вероятно това е и причината в България най-голям дял от двойките да декларират еднакви доходи на членовете от семейството. Жените в полските домакинства по-често, отколкото в другите страни, имат по-високи доходи от мъжете - при почти една четвърт от семействата.
Като правило мнението на жените е определящо в решенията за почивки, покупка на храни, дрехи и детски стоки, докато думата на мъжете надделява, когато трябва да се разпределят разходите за хоби, за издръжка на живота и за домакински уреди.
В България е най-голям делът на мъжете, които самостоятелно решават как да разпределят семейните финанси - почти една четвърт от обвързаните мъже постъпват така и респективно е най-малък делът на жените, които имат решаващата дума по финансовите въпроси – едва 18%. В останалите държави това се случва при над 20% от семействата.
Проучването показва още, че в България е най-голям делът на мъжете и жените, които самостоятелно решават какви разходи да направят за своето хоби – във всяко трето домакинство (28%) мъжете сами вземат решенията, а при 20% от двойките това правят жените.
В България има най-голямо единомислие, когато се взимат решенията за покупка на храни. Във всяко второ домакинство решават заедно как да пазаруват храни, докато в Полша и Словакия това е практика за 47% от двойките, а в Чехия – за всяка четвърта двойка (42%).