Германците купуват различни пакети на кабелните оператори, за да гледат двубоите

В последните 10 години Бундеслигата повиши значително нивото си - хубави стадиони, добри отбори и много голове. Това бе рецептата, която направи немското първенство най-посещаваното в Европа. Интересът към Бундеслигата се повиши неколкократно и в телевизионно отношение, а това води до постоянно увеличение на сумите, давани за получаването на телевизионни права. Телевизиите пък си набавят въпросните средства от своите абонати като на практика безплатни мачове в германския елит почти не съществуват.

Увеличаващите се средства и справедливо разпределение

В настоящия период за отдаване на правата за излъчване (от 2013/14 до 2016/17) професионалните клубове в Германия си разделят общо 2,51 млрд. евро или средно по 628 млн. евро на сезон.

Тази сума обаче ще се повиши чувствително през следващия четиригодишен цикъл, започващ с началото на следващия сезон. В него 36-те професионални тима ще си разпределят 4,46 млрд.а евро или по 1,159 млрд. евро на сезон.

Внушителната сума се формира на базата на продажбата на телевизионни, радио и интернет пакети. Германската футболна лига предлага 17 пакета – 9 пакета с мачове на живо и 8 - с права за репортажи.

Разпределението на сумата сред клубовете пък става на база на мястото им в крайното класиране като разликите са по-малки от тези в други големи шампионати и това помага на отборите да запазят финансовото си благосъстояние.

Така например за последната година лидерите „Байерн” и „Борусия Дортмунд” прибраха над 40 млн. евро, но следващите в класацията по приходи не им отстъпват с много. Третият – „Байерн Леверкузен”, получи 39 млн. евро, а „Шалке” и „Борусия Мьонхенгладбах” - съответно по 38 и 37 млн. Последният в тази класация – „РБ Лайпциг” пък е с 20 млн.

Безплатните мачове – истинска рядкост

Въпреки многото различни пакети за излъчване, на практика Бундеслигата има абсолютен хегемон, що се отнася до прякото излъчване на мачовете. Става дума за платения канал Sky, който държи правата за излъчване на всички мачове от Първа и Втора Бундеслига.

Sky притежава ексклузивни права за 304 от 306-те двубоя в елита. Единствените двубои, които могат да бъдат гледани и безплатно, по държавния канал ZDF, са първите мачове от есенния и пролетния полусезон. Към тях могат да бъдат добавени и двата баража за оставане/влизане в Бундеслигата, както и мачът за Суперкупата, и по един двубой на кръг от турнира за Купата на страната. По ZDF зрителите могат да наблюдават свободно и по един мач на кръг от Шампионска лига и Лига Европа, като винаги се излъчва битка на германски тим. Това на практика са и единствените безплатни двубои в немския ефир.

Така зрителите, които не искат да заплатят за гледането на Sky, могат да се задоволят единствено с малкото безплатни двубои и репортажи от срещите в Бундеслигата, които се излъчват по ARD и ZDF.

Колко струва удоволствието Sky?

След като стана ясно, че на практика единствената опция за гледане на качествени мачове през цялата година са каналите на Sky, логичният въпрос е колко струва това удоволствие на обикновения германски жител.

Първият и почти единствен вариант е да станете абонат на Sky и да закупите техните спортни пакети. Възможността за гледане на мачовете от Бундеслигата струва 20 евро на месец, но при договор за минимум 12 месеца. Ако обаче искате да гледате и двубоите от Шампионската лига и Лига Европа, както и други спортни събития като Формула 1, тенис от Големия шлем, голф и хандбал, то тогава общата сума набъбва на 30 евро на месец. Тук обаче става въпрос само за основния пакет и за спортните канали на Sky. Ако желаете да имате други канали като филмови например, то сумата може да достигне до 40 евро.

Sky предлага и възможност за използване на платените канали за кратък период като достъпът за ден е 10 евро, а за седмица - 15.

Единственият друг вариант за наблюдаване на каналите на Sky се предоставя на абонатите на Deutsche Telekom, които могат да си доплатят за съдържанието на Sky, но получават достъп до каналите само чрез лаптоп, таблет или мобилен телефон, а общата цена не е по-ниска.

Редактор: Маргарита Стоянчева