Политиците ни трябва да защитят принципа за свободно движение на стоки и услуги

Едно споразумение, подписано изненадващо от европейските транспортни министри вчера, отново изправи на нокти българския транспортен бизнес. Пакетът „Мобилност”, известен като инициатива на френския президент Еманюел Макрон, който въвежда непосилни, според родните компании, условия за работа на територията на съюза. Предложения, срещу които България и още няколко държави от Източна Европа гласуваха против, но които може да бъдат наложени силово от по-големите държави. Проблемът е, че изискванията, които се поставят, се правят така, че затрудняват до голяма степен работата на българските транспортни фирми.

Съветът на ЕС постигна компромис за реформата за международните превози (ВИДЕО)

Едно от условията, срещу което бизнесът ни е против, е изискването шофьорите на камиони да се връщат в своята държава на всеки 4 седмици.  Това според българските превозвачи е скъпо и ненужно изискване, което заедно с други условия, поставяни пред транспортните фирми, прави родните превозвачи неконкурентоспособни спрямо тези от големи държави като Франция и Германия. Целта на западните държави пък е премахване на дъмпинга от страна на компаниите от по-бедните членки.

Превозвачите готвят протест в Брюксел заради пакета „Мобилност”

Тези икономически негативи са също и за целия пазар, защото в Европа цените на транспортните услуги ще се увеличат, след като играчите, които предлагат сериозна конкуренция, бъдат парирани.

Еманюел Макрон започна тази своя инициатива още като икономически министър във Франция през 2015 година и така нареченият „План Макрон” е един пакет от мерки, които са съобразени много добре с местните синдикати и е в защита на местните компании.

Доста нечестно решение, което разделя Европа на две скорости. Едната е бавната скорост на по-бедните държави, чиито фирми могат да бъдат ударени - само в България от този бранш зависят над 120 хиляди семейства. От другата страна е по-високата скорост, която гарантира статуквото на големите западноевропейски компании.

Политиците у нас трябва да се обединят, което впрочем виждаме, в защита на българските превозвачи. Но не просто, защото те са български фирми, а в защита на това, че устоите на Европейския съюз са положени върху свободното движение на хора, стоки и капитали. През призмата на сериозната конкуренция се генерира добавена стойност, която е полезна за всички играчи в Европейския съюз.

Коментар на Кузман Илиев и Владимир Сиркаров

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни.  За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.