За случая разказва Георги Георгиев в "На твоя страна"
Сигналите за лъжливи оферти за резервации за почивки в интернет до контролните органи растат. Най-често измамите са свързани с подвеждащи снимки, допълнително заплащане на услуги, които са включени в основния пакет, както и неполучаване на услуги, за които сме платили.
Как цената на нощувка в столичен хотел скочи двойно – от резервацията до настаняването?И имаме ли право на компенсация - провери Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна”.
Лъжат ли ни сайтовете за резервации?
В средата на октомври Велин Пасков резервира през интернет хотел в София.
„Виждам цена 86,75 лв., получих потвърждение – имам го черно на бяло. Получих ПИН код и номер на потвърждение”, обяснява Пасков.
Няколко часа след резервацията получава имейл, в който му съобщават, че "цената не съответства на ценовата политика на хотела" - въпреки потвърждението от платформата, през която запазва стая. Оказва се, че цената на нощувката е същата. Но в евро. И така трябва да плати двойно.
„Не били картофи, били домати. Не били 86 лева, а били 86 евро – не били компоти, а били компютри. Изведнъж попадам в Параграф 22 – на кого съм аз клиент? От хотела ми казват: „Вие не сте наш клиент”, а от платформата: „Ние сме само платформа, която посредничи”. Пиша на централата на веригата, те ми казват: „Вие се разправяйте с платформата"”, продължава разказа си той.
Следва и писмо от сайта за резервации. От там предлагат на ощетения мъж или да доплати до цената в евро или да се откаже безплатно от редовната резервация. Той обаче не се съгласява, тъй като цената в сайта била два пъти по-ниска.
От въпросния хотел обясниха, че става въпрос за техническа грешка. Която обаче не е по тяхна вина. От деня, в който Велин направил резервацията - цените на нощувките се изпращали първо към веригата, към която хотелът принадлежи. А от там, централно, офертите се подавали към платформата с резервации. „При самото техническо предаване между платформите на веригата и тази за резервация е станал проблемът. До момента, в който не влезе в хотела и ние не започнем да предоставяме услугата, той все още е клиент на тази платформа. Отговорност би трябвало да носи този, който предлага грешната цена. Ако искате да имате претенции към хотела, закупете си услугата от хотела чрез телефон, имейл, където ще имате номер за резервация. Платформата реагира изпрати писма до всички клиенти и им предложи безплатна анулация с наше съгласие или да си доплатят до реалната цена в евро”, коментира Станислав Арнаудов – мениджър на комплекса.
Битката на Велин продължава в Комисията за защита на потребителите. От там обаче му обясняват, че подобни спорове не са в компетенциите им. И му препоръчват да заведе иск в съда. Освен него потърпевши се оказват още десетки клиенти, които направили резервация в хотела в същия ден. Според експерти в туризма – подобни технически грешки са по-скоро изключение, а не правило. И съветват клиентите да пазят цялата комуникация за настаняването.
ВАКАНЦИЯТА НЕВЪЗМОЖНА: Фирма остави туристи в чужбина на произвола?
„Няма как хотелиерът да каже, че платформата е виновна при положение, че хотелиерът сам въвежда цените в платформата. Някой от страна на хотела е направил вероятно грешка в превалутирането и от там насетне е пострадал потребителят. Трябва да следим първо дали платформата съществува отдавна. Пазарът е динамичен и се появяват нови играчи, да видим дали има контакти, име на фирмата, дали изглежда надеждно, с какви платежни инструменти работи. Всеки сайт, който има утвърдено име зад себе си, може да държи много повече на името си – отколкото на една отделна резервация”, обясни Велизар Величков, експерт по онлайн резервации.
„В крайна сметка търговецът е този, който трябва да следи посредниците, платформите, с които работи, отношенията си с франчайз верига. Крайният търговец е длъжен да следи на каква цена тази услуга достига до клиентите и да предостави услугата на тези условия, които са публично обявени на потребителя”, допълни юристът по потребителски въпроси Аглая Самоковлийска.
Според експерти – изходът от този Параграф 22 е не толкова в закона, колкото в практиката.
Трябва да се прегледат детайлно снимките, да се видят ревю сайтове, мнения на предишни гости, да се видят какви са включените услуги. Бих посъветвал клиентите да не гледат само цената, а и какво включва – нека се чете внимателно. Може да имаме тарифа със закуска, тарифа без закуска, с паркинг и без включен паркинг, обясни Константин Занков от Института за анализи и оценки в туризма.
Още по темата гледайте във видеото.
Очакваме и Вашите предложения за теми, както и сигнали, на e-mail: georgi.georgiev@ntv.bg и във facebook: Georgi Georgiev Nova TV.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.