Една от целите на предложените промени е да се пресече кражбата на авточасти

Сериозни промени, които ще засегнат всички шофьори. Транспортното министерство предлага всички авточасти втора употреба вече да се продават само срещу ЕГН, адрес и лична карта на купувача.

Търговецът ще е длъжен да вписва в регистър точно какво си е купил клиентът. Ще трябва да има и информация за колата, от която е свалена частта втора употреба.

Една от целите на всичко това е да се пресече кражбата на авточасти.

Крадат ви колата и от нея няма никаква следа или оставате без огледало или фар. Следите вече може и да не се губят с нови правила в автоморгите и автосервизите.

Автомобилът на Рафаил Ризов е на ремонт. Понякога предпочита да го ремонтира с части втора употреба, защото е по-евтино и не чака дълго.

"Частите втора употреба вършат работа. Естествено, че трябва да има нещо с което да доказва откъде са дошли, но предполагам това са коли, които са ударени или подлежат на скъп ремонт" , казва Ризов.

Не е готов обаче да даде личните си данни - като ЕГН и лична карта, за да си купи по-евтини части. "Не съм съгласен. След случая, който стана преди известно време, не съм съгласен", каза още той.

Нено Димов: Не се подготвя забрана на вноса на дизелови автомобили

Притеснение да искат ЕГН-то на купувачите имат и самите търговците. "Предвид нашумелите теми по повод личните данни предполагам, че много хора не биха били склонни да разкриват толкова много от личните си данни и то за закупуване на авточасти", коментира Нелина Димова - продавач на авточасти.

В сегашния вид на проектозакона не е предвидено как държавата ще пази данните ни от злоупотреби, след като търговците в автоморги и сервизи не са оператори на лични данни. Механизъм за това тепърва ще се търси. Иначе, текстовете предвиждат автосервизите да правят регистър с пълна информация, както на клиента и автомобила, така и за частите, които се поставят.

Германия въвежда ограничение от 130 км/ч по магистралите

"Първо искаме да узаконим хората, които продават, да има някакъв регистър, някакъв ред за получаване на разрешение и извършване на дейност и търговия с авточасти втора употреба и да се регламентира реда за хората, които ще купуват части втора употреба", коментира Бойко Рановски, директор ИА "Автомобилна администрация".

Предвижда се да се затегне контролът и на това кой продава авточасти втора употреба и по какъв начин."В търговския обект, където се продават части втора употреба, ще трябва да се съхранява информация за купувача на части втора употреба, за да се знае кое е лицето на части закупило такива части", каза още Рановски.

Освен да се пресече търговията с крадени авточасти, това има за цел и да гарантира по-голяма сигурност на пътя - за да не се окаже, че при ремонта са ни монтирали стара, но и некачествена част. Текстовете влизат в парламента през есента.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.