Снимка: Pixabay
От тази година социалната мрежа трябва да предоставя и такава информация
Кандидатите за управници са се рекламирали за половин милион лева в най-голямата социална мрежа. От тази година Facebook дава информация за това колко пари се харчат за избори и политика.
Лидер в харчовете са от „Демократична България“, които са в топ 10 на най-големи инвеститори във Facebook реклама. Като само страницата, посветена на борбата за общинския съвет в София е струвала близо 21 хил. евро. Борис Бонев от „Спаси София“, който изгради почти цялата си кампания в социалните мрежи, е платил – 5,600 евро.
Волен Сидеров и "Атака" са инвестирали в две страници, за които според данните на социалната мрежа са платили общо 7158 евро. Двете претендентки за София – Манолова и Фандъкова също са в в челната класация на рекламираните политически лица. Щабът на Фандъкова е изхарчил близо 4 хил евро за реклами в онлайн гиганта, а този на Манолова над 2500.
Битката за Пловдив също е била скъпа на кандидатите. Новият кмет Здравко Димитров- Зико е дал над 4 хил. евро, като е отбезал, че плаща от собствения си джоб. Ако съдим от рекламата във Facebook Дани Каназирева е дала 3000 евро, а крайният й резултат беше 12500 гласа. БСП е заложила на спонсорирани реклами за районни кметове – най-скъпи са излезли кандидатите им за софийските Витоша и Връбница – общо 3866 Евро. И двата района обаче ще се управляват от ГЕРБ.
Преди да стигнат до урните, гласоподавателите трябваше да се информират за кого да пуснат своя вот. Повече от друг път партийте заложиха на политеческата реклама в Интернет. Като за каузите си кандидатите разказваха в публикации във Facebook, срещу което си плащаха.
От март до ноември Facebook е спечелил от българска политическа реклама близо милион лева. "Изборите са като Коледа за Facebook. Просто защото тогава много хора започват да рекламират", коментира Георги Малчев, маркетинг експерт.
„Демократична България“ имат 4 свои страници в топ 10 на най-големи инвестиции. "По традиция те инвестират доста пари в социални мрежи. Така определят своя таргет и считат, че това е работещо по-скоро виждаме, че не са били достатъчно ефективни", обясни Пепи Димитрова, PR и медиен експерт.
Facebook предоставя информация за това какво се рекламира, колко струва и кой го плаща за всяка отделна страница, класифицирана като политическа. "Ще ни бъде много трудно да обобщим всички кандидати на големите партии особено БСП, които подкрепиха много независими кандидати или местни коалиции", допълни Димитрова.
И въпреки че ръководството на социалната мрежа беше задължена да съобщава колко харчат политиците, за да стигат до нас през социалните мрежи, все още прозрачността не е 100 процентова. "Всъщност не е един клик разстояние. Трябва да минете през много опции после да изберете държавата не е направен толкова лесно ако искаха да го направят видимо и лесно щяха да го направят", разказва още Георги Малчев.
Цифрите показват, че има партии, които все още странят от социалните мрежи като поле за реклама, такава е ДПС, която почти изцяло липсва от базата данни на Facebook. Техният ПР остава предимно в традиционните медии и от уста на уста. "Най-вероятно ще стигнем до времето в което избори няма да могат да бъдат спечелени без някакво присъствие онлайн, но моето верую е, че не ПР печели избори", уточнява Пепи Димитрова.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.