Начело на тази тенденция стои секторът на плащанията

Цифровите технологии променят дейността по предоставянето на финансови услуги, а начело на тази тенденция стои секторът на плащанията. Това казва Нина Стоянова, подуправител на Българската народна банка в статия, публикувана на страницата на БНБ.

БНБ с повече права над банките в България

Стратегическите насоки и проекти на развитие на европейската платежна инфраструктура са свързани с развитието на незабавните плащания, цифровизацията на финансовите услуги и подкрепата на сигурни, рентабилни и оперативно съвместими платежния решения в рамките на единния европейски пазар, посочва Нина Стоянова.

През 2021 година предстои преглед на Втората директива за платежни услуги, въведена в нашето законодателство през Закона за платежните услуги и платежните системи през 2018 година, уточнява Стоянова.

Очаква се да има осъвременяване на изискванията към техническите решения, използвани от доставчиците на платежни услуги за прилагане на задълбочено установяване на идентичността на клиента, които трябва да осигурят на потребителите високо ниво на сигурност, но в същото време да са удобни и лесни за използване. Ще се наблегне на т. нар. "непредаваеми" елементи, като например биометрията, пише подуправителят на БНБ.

МФ и БНБ ОЧАКВАТ: От лятото на 2024 г. да се въведе еврото у нас

Това предполага постепенно намаляване на използването на елементи, които са с относително по-ниска степен на сигурност, напр. статични пароли, както и ограничаване използването на стари технологии и комуникационни канали, които са уязвими към атаки (например SMS съобщения)
Ще се търсят начини за предотвратяване на новите видове измами, особено в контекста на незабавните плащания, както и засилване на защитата на платеца и регламентиране на процедура за възстановяване на средства (chargeback) в определени случаи (напр. при грешка).

Ще се преразглеждат възможните изключения от прилагането на задълбочено установяване на идентичността на клиента, като например при извършването на безконтактни плащания с карта с индивидуално определен от клиента лимит. Има възможности за допълнителна стандартизация на информацията, предоставяна на потребителите, защото усложнените бизнес модели, с много посредници, объркват потребителите.

Тенденциите в цифровизацията на плащанията и насърчаването на иновациите във финансовия сектор са подробно описани в публикацията на Нина Стоянова, качена в интернет страницата на Централната банка.

За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК или iOS (Apple) ТУК.

Абонирайте се за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща. БЕЗПЛАТНО Е.
Редактор: Тони Господинов