Имаме три варианта за бюджет, които можем да внесем в Народното събрание, допълни Велкова

България също трябва да ограничи разходите, да стабилизира приходната част на бюджета, защото в един момент можем да останем без ликвидност. Това каза служебният министър на финансите Росица Велкова за БНР.

Масово страните в еврозоната намаляват дефицитите си в прогнозата за следващата година, допълни тя. Цяла Европа в момента затяга фискалната дисциплина, което е нормално, защото при вдигане на лихвите, което прави непрекъснато Европейската централна банка, при инвеститорите, които много ограничено предоставят дълг на държавите, България също ще трябва да премине към консолидация и да ограничи разходите.

Имаме три варианта за бюджет, които можем да внесем в Народното събрание и този, който ще съгласуваме с ведомствата и министерствата, както и с Националния съвет за тристранно сътрудничество, е вариантът с дефицит от 6,6 на сто. Този дефицит се формира при запазване на абсолютно всички действащи нормативни актове и политики, без промяна в приходната и разходната част на политиките, посочи министър Велкова.

Финансовият министър: Дефицитът в бюджета за 2022 г. ще бъде 4.2%

В отговор на въпрос защо се предвижда 6,6 на сто дефицит министър Велкова каза, че Министерството на финансите (МФ) е консервативна институция и следва консервативен подход, но прогнозата не е изключително консервативна, тъй като, ако се види макропрогнозата на Българската народна банка (БНБ), тя е много по-консервативна отколкото залаганата от МФ.

БНБ залага за следващата година ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) от 0,1 процент, докато МФ залага 1,6 процента. БНБ залага малко по-висока инфлация, отколкото залага МФ. МФ, когато разработи макроикономическата прогноза за растежа на БВП се съобрази с прогнози, разработени от 14 институции, от които три са български. Прогнозите на тези 14 институции за растежа на БВП са между 0,1 и 3,8 на сто и средната стойност е 2,3 процента. Ние залагаме на 1,6 на сто, а БНБ отива на 0,1 процента и не считам, че сме консервативни при разработване на макропрогнозата.

Ние запазваме намалените ставки на ДДС за периода, за който законодателят го е решил – до 1 юли 2023 год. Имаме сериозен ръст при разходите, който произтича от действащите политики, тъй като разходите за персонал се увеличават с 1,9 млрд. лв., за пенсии – с 3,7 млрд. лв, за социално-осигурителни и здравноосигурителни плащания, включително и за пенсии ръстът е 4,9 млрд. лв.

България изтегли нов външен дълг за над 4 млрд. лева

През декември т.г. ще получим 2,6 млрд. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост, но разходът, който ще бъде извършен през т.г., ще е не повече от 100 милиона лева, което означава, че през 2023 г. трябва да наваксаме с инвестиционните разходи по Плана и те да бъдат извършени. В противен случай няма да можем да постигнем резултатите, за да получим следващите плащания по Плана.

За капиталови разходи за т.г. в бюджета са 8,4 млрд. лв, а очакваното изпълнение е да приключим с икономии от един млрд. лв. Трябва да се има предвид, че при актуализацията тези 1,6 млрд. лв., с които допълнително завишихме първото плащане по Плана, са насочени към други разходи, които не са свързани с Плана. По Плана за тази година няма да има разходи повече от сто милиона лева и всичко ще се пренесе в следващата година. Това е причина капиталовите разходи да бъдат завишени за следващата година.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.

 
Редактор: Цветина Петкова
Източник: БТА