Споделеното пътуване и автомобилите под наем са някои от решенията

Само във Франция всеки ден се извършват над 100 милиона пътувания с кола. В голям процент от тях става дума да придвижване между дома и работното място. Национален план насърчава все повече хора за избират споделеното пътуване. Шофьорите получават парични бонуси, а работодатели поемат разходите на свои служители избрали екологичен начин за придвиждване до работа.

След 2035 г в Европа ще се продават повече електрически и незамърсяващи коли, но само това не стига, категорични са експерти. Подмяната на автопарка е много скъп процес, но оптимизирането и по-рационалното използване на вече съществуващи автомобили не струва нищо и развива колективното мислене. В тази връзка - не всеки може да смени колата си с електрическа, но всеки може да участва в споделеното пътуване.

Франция стимулира финансово гражданите, които го избират. Само през март тази година, в страната са направени повече от милион споделени пътувания, а целта е достигане на 3 милиона ежедневни пътувания до 2027 г. Това, смятат специалисти, ще спести над 4 милиона тона вредни емисии в атмосферата.

Предимствата и недостатъците на влаковете до морето

В Европа, Франция задава тон по пътя към постигане на въглеродна неутралност. Все повече забрани и алтернативи за придвижване целят да откажат хората от колата.
Национален план насърчава споделенето пътуване – евтин и лесен начин за борба с километричните задръствания и вредните емисии.

70% от пътуванията между дома и работата се извършват с индивидуални превозни средства, а често седалките в колата остават празни. Шофьор, който живее на 30 км от работното си място, и който пътува ежедневно, редувайки се със съсед или колега, спестява близо 2000 евро всяка година. Споделеното пътуване подобрява качеството на въздуха, намалява задръстванията и дава достъп до транспорт на хора, които нямат такъв.

От тази година, шофьорите във Франция, които участват в споделеното пътуване ще получават бонус от 100 евро. "Споделеното пътуване е чудесна алтернатива за по-дълги дистанции. Лично аз съм го ползвал за пътувания извън града. Хората го предпочитат когато търсят начин за придвижване от и към места където няма добре развит обществен транспорт", споделя Александър Гийом.

Преди време Александър решава да продаде личния си автомобил. Споделя, че няма нужда от него всеки ден, а когато се налага наема такъв. "Основното предимството на колата под наем е, че така плащаш само за времето, в което я използваш. Нямаш разходи за застраховка, паркинг....Наемам когато имам нужда и желание и нямам кола, която седи неизползвана на улицата или в някой паркинг. Това ми спести пари и ми дава спокойствие", казва той.

След забраната: Електрически велосипеди заменят тротинетките в Париж

Все повече французи, особено в големите градове, правят избор като този на Алекс. Във Франция, пътуванията между дома и работата, направени чрез споделено пътуване или друг екологичен транспорт могат да бъдат частично покрити от работодателя.

Служители в частния сектор получават до 800 евро на година за пътни разходи, а държавата помага при закупуване на велосипед. Големите градове инвестират все повече във велоалеии и места за велосипеди. За да мотивира повече хора да използват електрическо колело, дори за по-дълги разстояния, държавата отпуска помощ от 400 евро, която може да достигне до 2000 евро, ако велосипедът се използва с търговска цел или за превоз на други хора.

За улеснение на водачите, които все пак избират колата, Франция създаде специални пътни ленти, резервирани за автомобили, които превозват повече от един човек. Подобни участъци в Гренобъл, Лион и Страсбург позволяват на хиляди хора всеки ден да стигат по-бързо до крайната дестинация в най-натоварените часове, а камери и солени глоби дебнат нарушителите, които се движат неправомерно по тях.