Обезщетение не се дължи при извънредна ситуация, отговарят енергодружествата

Могат ли хората, останали без ток по време на бурята и с повредени уреди да получат компенсации от енергодружествата?

В нормативната уредба пише, че ако електроразпределителните дружества не ни пуснат тока до 24 часа след неговото спиране - то те дължат по 30 лева компенсация на всеки абонат. При над 36 часа без ток, дружествата дължат по 20 лева за всеки 12-и час без ток. За да получат хората такова обезщетение обаче има условие - да няма в сила бедствено положение или доказан форсмажор.

12 часа ток за четири дни: Санданско село излезе на протест (ВИДЕО)

След като в събота снежната буря връхлита добричкото село Бенковски Димедин Белбер остава без ток 5 дни. Аварията нанася щети и в хранителния му магазин. „Защитата на фризера ми е изгоряла заради токовите удари, когато пробваха мрежата. Сега не знам”, казва Димедин Белбер.

Заради повредения фризер той изхвърля голяма част от стоката в магазина си. „Заради тези щети, които понесохме, би трябвало да бъдем компенсирани. Не знам как, но би трябвало”, смята Димедин Белбер.

Според нормативната уредба за 24 ч. без ток електроразпределителните дружества дължат на всеки потребител компенсация в размер на 30 лева. За всеки 12-и час след ден и половина без ток - по 20 лева. Но в наредбите има условие.

В три села на община Монтана все още няма ток, а в пет няма и вода

От EVN Bulgaria казват: „В Общите условия на компанията се посочва, че неустойки се дължат в случаите, когато преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е по вина на компанията. Това изключва причини като природни бедствия”.

Според енергодружествата не е необходимо в дадена община да е било обявено бедствено положение, за да откажат да изплащат компенсации.

Позицията на „Електрохолд”: „Никъде в Общите условия не фигурира определението „бедствено” или „извънредно положение” като условие за наличието на непреодолима сила”.



Омбудсманът обаче не приема това обяснение. „Крайно неуместно е да се позовават на форсмажор, когато областният управител е този, който трябва да определи ситуацията като такава”, смята Диана Ковачева.

Без да знаят кой определя форсмажора и кой не, и в Русенско се надяват на обезщетения заради изгорели уреди. „Телевизор, интернет заради заземяването всичко гърмеше”, казват потърпевши.

Други пък купували генератор, защото помпата на парното им спряла. „Хората трябва веднага да се обърнат към ЕРП-ата и да предявят допълнителните щети. А обезщетение за спрения ток трябва автоматично да бъде изплатено”, смята Диана Ковачева.

Механизъм за автоматично обезщетение няма, според енергодружествата. Позицията на ENERGO-PRO е: „Всяко подадено искане за обезщетение или неустойка се разглежда индивидуално и в зависимост от конкретните обстоятелства и нормативни изисквания”.

Ако електроразпределителните дружества откажат обезщетение без основание, омбудсманът съветва да се предяви колективен съдебен иск.

Репортер: Георги Карамфилов