Председателят на Висшия адвокатски съвет се позова на законите в Швеция
Какви могат да бъдат юридическите решени на казуса със задържането на кораба „Вежен”? Темата в предаването „Пресечна точка” коментира председателят на Висшия адвокатски съвет Ивайло Дерменджиев. Припомняме, че корабът „Вежен”, който плава под малтийски флаг, но е българска собственост и с български екипаж, беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. Швеция смята, че е възможно именно той да е скъсал оптичен кабел в Балтийско море. Министърът на външните работи Георг Георгиев подчерта, че хора от екипажа на „Вежен” не са задържани и няма повдигнати обвинения за случая.
„Това, че корабът е арестуван, а екипажът - не, означава, че се отделя собствеността и самия плавателен съд от физическите лица - екипаж и капитан. Те са европейски, български граждани. В рамките на Европейския съюз сме. Така, че тук няма драма. По-скоро, тяхното постоянно място е на кораба, където всъщност живеят всички. Вероятно са на кораба, но могат да го напускат", обясни Дерменджиев.
Продължава разследването на инцидента в Балтийско море (ОБЗОР)
На въпрос доколко важна е собствеността на кораба на фона на появили се твърдения, че оператор на плавателния съд е "Български морски флот", а според международна търсачка - собственикът е китайска компания и се заговори за саботаж, той отговори:"Нюансът е в два аспекта. Единият е политически, а другият - чисто икономически. Политическият се изразява в това доколко е замесена една или друга държава в прекъсването на този оптичен кабел. По-важен според мен е икономическият аспект, а именно - кой ще плати за скъсания кабел. Той е доста скъп, полага се по дъното на океана, все още не е обследвана щетата. Представете си стойността на кабела плюс пропуснати ползи, които някой някъде реализира. И всичко това е облечено в една евентуална застраховка. За това не се говори особено, а обикновено подобни събития в морското право се застраховат".
Според Дерменджиев ключовият въпрос е кой ще плати тази цена - операторът на кораба или неговият собственик. "Първо, трябва да се изясни дали трябва да се плаща нещо от който и да е от двамата или да се плати от застрахователя. Защото самият кораб е застрахован като такъв, включително и от небрежни действия. Т.е. ако се приеме, че действията на екипажа са в известен смисъл небрежни, т.е. не са видели, че са влачили една котва - тогава би могло да се стигне до плащане от страна на застрахователя. В противен случай не".
БМФ: Проведохме наше разследване. Няма умисъл в инцидента в Балтийско море
По думите му, ако се влезе в темата за умишлено деяние - саботаж, тогава няма застраховател, който да плати подобни щети. "Те ще бъдат за сметка на собственика, който съответно ще има вероятно регрес към оператора. И освен това ще има много тежки присъди за хората, които са допринесли за това. Обикновено за подобни събития отговаря или капитанът, или боцманът. Боцманът на всеки един кораб отговаря за закрепването на котвата при движението му, а капитанът отговаря за това, че плавателният съд не е спрян навреме. Ако случилото се бъде квалифицирано като саботаж в тежък вид - присъдата според шведския закон е от 2 до 18 години или доживотен затвор. Това в ЕС са много високи присъди".
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Станимира Шикова