Снимка: iStock, илюстративна
Темата коментират Зорница Трифонова и Пламена Николова
Първите години от детското развитие са изключително динамични и определящи личността на бъдещия зрял човек. Само през първата една година от живота си, човек формира по повече от 1 милион невронни връзки всяка секунда. Ето защо е важно както у дома, така и в яслата, и в детската градина, да бъдат създадени оптимални условия за развитие на потенциала.
Образователен експерт: Онлайн обучението за най-малките ученици е ненужен експеримент
„Първите 7 години са най-важни за ранното детско развитие. Това е най-бързият етап на развитие на едно дете, особено до 3-годишна възраст. Изключително важно е какви са моделите, които детето вижда, както и грижите, които се полагат за него. Децата участ заобикалящата ги среда, от примера на възрастните”, коментира в студиото на предаването „Социална мрежа” по NOVA NEWS Зорница Трифонова, координатор „Образование и социално-емоционални умения”.
Според Пламена Николова, ръководител на „Ранно учене” към Фондация „Rise България” в България е традиция да се мисли, че малките деца на разбират какво се случва около тях. „Едва, когато децата тръгнат на училище, започваме да ги приемаме като мислещи същества. Това обаче не е така. До 5-годишна възраст се формира 90% от капацитета на човешкия мозък”, добави тя.
По думи на Трифонова малките деца учат на база на наблюдение на възрастния, който го отглежда. „Четенето на бебетата е изключително полезно, защото така то научава нови думи, разширява своя речник”, каза тя.
„Стремим се намерим нови специалисти по ранно детско учене и развитие, които разпознават нуждите на децата”, посочи още Николова.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Виктория Гетова