Той е бъдещето на нашата армия в еърполисинга

Екип на NOVA ще надникне зад кулисите на Трета авиационна база „Граф Игнатиево“ – новият дом на българските изтребители F-16 блок 70. Кои са мъжете, готови да изпълняват мисии в кабината на новата бойна машина и кои са тези, които ще я поддържат изправна и най-важното - безопасна?

F-16 - заслужил славата си в небето, известен като "боен сокол". Той е бъдещето на нашата армия.

6 май - Ден на храбростта и Българската армия: Историята на една традиция

В началото на април на българска земя кацна първият от очакваните общо 16 самолета.
„За момента това е перлата в короната на ВВС”, споделя майор Методи Иванов, пилот на F-16 в Трета авиационна база.

Той е един от българските летци, преминали обучението за пилотиране на новата бойна машина. Всичко започва през пролетта на 2022 г. в базата на Националната гвардия на Съединените щати в Тусон.

„Един ден от обучението в Щатите е доста натоварен, започва рано сутринта, около 4 ч. обикновено. Ставаш, отиваш на работа - от 5 до 6-6:30 ч. е добре да си приготвиш всичките документи и да си готов за брифинга, на който се обсъжда летателната задача, която предстои”, разказва майорът.

А след това е полетът, който продължава между два часа, два часа и половина. Само за да последва нов брифинг с пилотите.

Пропускателен режим в София за парада на 6 май (КАРТА)

„Всеки един детайл, правилен или неправилно изпълнен, се анализира и се изваждат необходимите изводи. След брифинга получаваш задачата си за следващия ден. Почти винаги се случва да си тръгнеш на 12-ия час, от който си стъпил на работа, просто защото ограничението е такова“, обясни военният.

Темпо, чиято цел е да създаде непоколебими летци. Защото при непредвидени обстоятелства трябва да вземе решение за части от секундата. А миг на колебание може да ти струва живота.

Условията в кабината на F-16 са изключително сурови.
„Ръката ти става девет пъти по-тежка, с всяка една частица от тялото ти е така. Да кажем, че е почти невъзможно да си повдигнеш ръката нормално. Напрежението го има, но то не се осъзнава в момента на полета, по-скоро идва след това“, разкрива Иванов.

Но животът на пилотите зависи преди всичко от хората, които поддържат самолета безопасен.
„Основно на инженеро-техническия състав лежи отговорността броят на излитанията да е равен на броя на кацанията“, уточнява майор Бисер Тодоров, който е командир на ескадрила за съхранение, обслужване и подготовка на авиационното въоръжение.

Тодоров е сред авиомеханиците, които също са преминали обучение в Съединените щати за работа с F-16. Пътят му в авиацията отдавна е бил предопределен.

„Аз съм роден в едно малко село – Каменец. Третото превозно средство, което съм видял след колата и каруцата е било самолет“, спомня си той.

Завършва военното училище в Долна Митрополия и сбъдва най-съкровената си мечта.
„В момента на завършването ми като млад лейтенант отидох на най-модерния самолет по онова време у нас – МиГ-29. А сега, към края на службата ми, ще имам удоволствието да служа на другия най-модерен самолет, пак най-модерен към момента – F-16, блок 70“, отбелязва майор Иванов.

Как се е чествал 6 май през годините

„Самолет F-16 може да използва всички типове въоръжени. Kато неуправляемото може да са бомби, нурсове и оръдия, управляемото – ракети „въздух-въздух“, управляеми ракети „въздух – повърхност“, разкрива още той.

Но докато F-16 поеме охраната над българското небе ще е нужно време. А дотогава самолетът, който от 35 години носи бойното дежурство на България – си остава МиГ-29. Любопитен факт е, че на три от тях са изобразени ликовете на легендарни български летци, един от тях е Радул Милков.

В момента дежурствата по еър полисинг се изпълняват самостоятелно от МиГ-29. Денис Благоев е сред последните обучени да летят на самолета. Той е сред летците, които бранят въздушния ни суверенитет.

„Подготовката за еър полисинг включва мисиите на прихват на въздушни цели и на самолет-нарушител на въздушното пространство на България. Когато има такава дейност и има самолет-нарушител, излита дежурен двойка от Граф Игнатиево, опознава целта и се предприемат необходимите мерки по възпиране“, сподели пилотът на МиГ-29 от Трета авиационна база „Граф Игнатиево“ Денис Благоев.

„Всяко нещо си има начало, има си и край, машината можем да я експлоатираме в продължение на 40 години до 4 хиляди часа нальот, тоест след 2028-29 г. изтича 40-годишния срок на техническия ресурс на машината. Така след този период нямаме право да използваме методики за удължаване на ресурса“, разкри майор Тодор Видолов, който е командир на ескадрила „Периодично обслужване на войскови ремонт“ в авиобаза „Граф Игнатиево“.

А за да продължат да пазят небето, на Гергьовден се молят за здраве. За да може всеки път броят на излитанията да е равен на този на кацанията.

ВСИЧКО ЗА ТЪРЖЕСТВАТА ЗА ГЕРГЬОВДЕН У НАС ЧЕТЕТЕ ТУК