Неподходящ асфалт, опасен мост и липса на осветление са част от констатираните нередности
Два основни варианта за незабавна промяна на организацията на движението се обсъждат след тежката катастрофа с три жертви на Околовръстния път на Пловдив. Обявяването на резултатите от инспекцията обаче доведе до напрежение и скандал между пътните експерти и гражданите. Властите трябва да решат дали да бъдат премахнати изцяло поставените предпазни огради, или да се въведат драстични ограничения на скоростта.
►Среднощна инспекция на фаталния път
Обследването се проведе в продължение на две нощи в тъмната част на денонощието. Проверката обхвана трасето между кръговото кръстовище за Пазарджик и това за Асеновград. В инспекцията участваха представители на Европейския център за транспортни политики, Областно пътно управление - Пловдив, Агенция „Пътна инфраструктура“ и Пътна полиция.
След трагедията с три жертви в Пловдив: Започна спешно обследване на Околовръстното на града
След приключване на огледите бяха констатирани редица сериозни нередности:
⇒ Положен е асфалт, който според експертите не е пригоден за толкова голям пътникопоток.
⇒ Мостът над река Марица е в опасно състояние.
⇒ На кръстовищата по Околовръстното липсва осветление.
⇒ Установени са масови нерегламентирани включвания от прилежащи имоти, както и неправилно паркирани тирове.
►Ефектът на мантинелите: Защита или капан?
Основен акцент в проверката е функционалността на поставените предпазни огради. Мантинелите са монтирани по време на ремонт през 2021 г. Статистиката обаче показва тревожна тенденция - след поставянето им броят на жертвите в участъка се е увеличил двойно.
Проблемът се корени в габаритите на пътя. Трафикът е огромен - между 20 000 и 25 000 автомобила на денонощие. Стеснените платна, ограничени от двете страни с мантинели, не оставят място за реакция при аварийна ситуация.
Тук възникна и основният конфликт. От Европейския център за транспортни политики са категорични, че мантинелите не трябва да се премахват изцяло. Причината е, че от едната страна на пътя има отводнителен канал с дълбочина 4 метра, а от другата - множество дървета.
„Ние ще препоръчаме да се премести оградата там, където сервитутът и банкетът позволяват. Трябва да имате предвид, че махане и местене на оградата не става без пари – това ще струва около половин милион лева“, заяви Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
►Възможни решения и гражданско недоволство
Властите обсъждат няколко варианта за обезопасяване на района след инцидента:
⇒ Пълно премахване на мантинелите и ограничаване на скоростта до 50 км/ч.
⇒ Изграждане на временни уширения (отбивки) за аварийно спиране, за да има къде да се разминава трафикът.
⇒ Генерално разширяване на трасето, за което се очаква проектът да бъде приет през първата половина на 2026 г., а строителството да започне в края на същата година.
„Единият вариант е напълно да бъдат премахнати мантинелите и да се кара с 50 километра в час. Другият вариант е да се направят няколко временни отбивки”, заяви директорът на ОПУ–Пловдив инж. Петър Попов.
Шофьорите всеки ден попадат в тапи и са гневни. „Не дай Боже да стане катастрофа — пътят е блокиран. Не знам с каква идея е направен този път с тези тесни мантинели”, заяви Георги Георгиев. „Най-важното е да се разшири самото околовръстно, защото този трафик е доста голям за толкова малък път”, добави Иван Ангелов.
Междувременно напрежението сред гражданите расте, а те вече наричат участъка „Тунел на смъртта“. Местните жители заплашват, че ще затварят пътя всяка седмица, докато мантинелите не бъдат премахнати, въпреки мнението на експертите.
За 12 декември са насрочени граждански протести, които предвиждат блокада на Околовръстния път. Вече са събрани над 3000 подписа с искане за премахване на огражденията.
Последвайте ни