Това обаче е част от провелото се аварийно-спасително учение

Учебна ситуация беше разиграна днес на Летище София. Самолет се приземи аварийно заради незаключен колесник. Екипи на пожарната, Спешна помощ, Българския червен кръст и МВР се включиха в спасяването на пътниците и екипажа. 

 

Излитането и кацането са едни от най-опасните моменти при полет.

 

„В повечето случаи се явява проблем в индикациите горе в кабината, а в действителност колесникът е заключен”, обясни Ростислав Бъчваров, ръководител „Оперативен център”.

 

На 10 подобни случая, 9 се оказват грешка на индикацията за колесниците в кабината

 

Има случаи, когато се налага няколко пъти самолетът да минава на бръснещ полет съвсем ниско над полосата, където технически служби го оглеждат”, обясни още Бъчваров. 

 

Пилотите алармират контролната кула, обявява се обща тревога и пристигат спасителните служби.

 

„От момента, в който се обяви аварийната ситуация до появяването на аварийната група - нормативът е 3 минути. И за пожарни, и за линейки”, заяви Бъчваров.

 

Евакуацията трябва да приключи до 90 секунди след спирането на самолета и евентуалното потушаване на възникнал пожар по корпуса. Стюардесите спускат пътниците по аварийните пързалки. Спешната помощ помага на пострадалите.

 

В учението днес се включи и хеликоптер, който да откара най-тежко пострадалите. 

 

Подобни учения са изключително скъпи. Само спускането на аварийните пързалки струва 40 000 евро. 

 

През изминалата година на Летище София са регистрирани 8 аварийни ситуации.

 

Отказ на отделни агрегати или спукано стъкло на кабината с разхерматизация. Имаше случаи със спукани гуми. Имахме случай със запалване на кислородни маски в самолет”, обясни Бъчваров.

 

За последните 10 години има и сериозни инциденти с подгъване на колесник, с витла, които опират в пистата, както и проблем с предното колело.