Българите могат да са спокойни за спестяванията си

 

Обявената банкова ваканция в Гърция не може по никакъв начин да засегне стабилността на българските банки. Това категорично обяви БНБ. 

Още по темата

 

Според Централната банка, финансовите институции у нас, включително и тези с гръцко участие, са самостоятелни и финансово, и в дейността си и не са обвързани със сътресенията в други страни. Те нямат нито какво да взимат от гръцки банки, нито са инвестирали в ценни книжа на гръцкото правителство. 

 

БНБ гарантира, че евентуално негативно развитие на гръцката криза няма да има пряко отражение върху стабилността на българската банкова система. Българите могат да са спокойни за спестяванията си дори и парите им да са в някоя от четирите банки у нас, които имат гръцки акции.

 

 „Това са български банки, те работят в българските условия, с българските правила, това, което се налага на гръцките банки, касае само техните операции в Гърция”, подчерта  Петър Андонов, председател на Асоциацията на банките в България.  

 

България от доста време е готова за гръцки финансови трусове, коментират банкерите. Затова драма няма. Леко неудобство се очертава за туристите.  Георги пътува до Гърция всяко лято, по няколко пъти. Сега ще се подсигури с евро кеш, въпреки че е свикнал с картовото разплащане.„Просто не обичам да нося прекалено много пари със себе си, като цяло предпочитам да разполагам с карта”, обясни Георги Василев.  Той е спокоен, че лятото със и без криза, ще си остане почивно.

 

Ефектът от лятната финансова буря, според икономистите, ще е за търговията. „Българският износ към Гърция вероятно ще намалее”, смята бившият министър на икономиката Николай Василев. „Много вероятно е да търпим търговски загуби, проблемът е да не би да изнесем, пък да не си получим парите”, коментира той.

 

Още в края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов коментира, че България е далеч от сценария "гръцки кошмар". А засега върху сценарий излизане от еврозоната на Гърция пазарите не мислят. Вълнението у нас е по-скоро в медийните заглавия, коментират експертите, отколкото в реалния пазарен живот.