Цените могат да нараснат и с 30% при изпреварващи мерки на Русия, прогнозира икономист
С наближаването на летния туристически сезон решихме да проверим колко ще ни струва пътуването до българското Черноморие – предвид високите цени на горивата и растящата инфлация. За целта сравнихме четири вида транспорт .
Хиляди българи всяка година пътуват до българското Черноморие. По данни на Института за анализи и оценки в туризма тази година се очакват около 3,5 млн. пътувания. Решихме да проверим колко ще ни струва пътуването от София до Бургас и колко време ще ни отнеме то с различните видове транспорт. Тръгваме с кола, като ще минем по АМ Тракия. Разстоянието е почти 400 км, а автомобилът ни гори средно 8 литра дизелово гориво на 100 километра. За целта зареждаме 32 литра, при цена за литър 3,15 лв, а сметката ни възлиза на 100,80 лв. След около 3 часа и половина път, при шофиране с максималната скорост от 140 км на магистрала , вече сме в Бургас. Така за малко над 100 лева успяхме да стигнем до морето. Експерти обаче споделят, че можем да намалим сметката си за пътуване, като спазваме определени правила.
„Доказано е, че колкото по-ниска е скоростта с която се пътува, толкова по-нисък е разхода на гориво. Примерно една разлика от 20-30км в час може да даде сериозно отклонение в разхода, обясни Димитър Илиев, зам.-председател на Държавната агенция „Безопасност на движение по пътищата”
„Ако се кара динамично – газ, спирачка, динамично изпреварване, интензивно каране – тогава разходът още повече се увеличава. Ако колата се движи плавно с една равномерна скорост разходът на гориво се намалява и може да се окаже, че за 100 км ще икономисате 1 и половина – 2”, допълни инструкторът в СБА Ивайло Славков.
Ако вместо със 140 км в час, бяхме карали със 110, експертите изчисляват, че пътуването ни щеше да се удължи с около 20-25 минути.
„Но дали си струва за 25 мин да се кара рисковано. Шансът за ПТП при по-висока скорост е по-висок, да не говорим, че нервите, които се губят не си струват за тези 10-15-20 мин икономия на време”, каза още Славков.
Скоростта, с която се движим обаче далеч не е единственото нещо, което може да влияе на разхода ни на гориво.
„Колкото по-празен е автомобила, толкова разходът е по-малък. Но когато човек отива на почивка той взима достатъчно багаж и хора натоварва разходът се увеличава. Разходът се увеличава, ако се ползва климатик. Когато караме на отворени прозорци, също се вдига разхода на гориво”, уточни инструкторът.
„Когато тя е с багаж и е по-тежка съответно задвижва по-голяма маса – разходът се покачва, спирачният път се удължава, нейната стабилност се променя. Ако гумите са по-меки отколкото е препоръчал производителя, разходът също ще се вдигне”, каза Илиев.
Спазвайки всички тези правила, щяхме да спестим около литър гориво на всеки 100 километра. Или иначе казано около 12-13 лева за цялото пътуване. Проверяваме колко ще ни струва, ако решим да стигнем до морето с автобус. Времетраенето варива между 5 часа и половина и достига до малко над 7 часа, в зависимост от маршрута на автобуса.
„Цените до Варна тази година са 33лв в едната посока, до Бургас 27 лв. в едната посока.”, обясни Теодора Велева, маркетинг мениджър в автобусна фирма
Повишението на цените на билетите само за последната година е между 7 и 10%, обясняват от транспортната фирма.
„Без съмнение делът на гориво в цента на билета е между 40 и 60% от цента. За последната 1 година имам увеличение средно с 50% от цената на горивото. Това означава, че автобусните превозвачи трябва да направят корекция в цените с 25%, за да компенсират това увеличение”, каза още тя.
Въпреки необходимостта от корекция, ако ситуацията се запази същата, ново поскъпване не се очаква. Сходна е ценовата политика и в БДЖ. От там регистрират ръст на пътуващите с влак през последните няколко месеца и очакванията им са това лято да достигнат около 400 хил. пътувания до Бургас. За целта ще функционират още няколко допълнителни линии.
„Един нощен влак София – Карлово – Бургас и един нощен влак, който ще бъде компилация от директни вагони – София – Плевен – Горна Оряховица за Бургас и на Горна Оряховица ще се добавят и вагони от Русе”, съобщи Ивайло Георгиев, управител на БДЖ „Пътнически превози”
Цената на билета започва от малко над 19 лева в посока, като тя може да достигне до 30лв, в случай, че ползваме спален вагон.
„Ние предлагаме и билети за отиване и връщане, където пътниците ползват около 20% намаление и втори клас струва 30,70 лв, пък 38.40 е в първа класа”, каза още Георгиев.
От държавната железница имат за цел да оптимизират времето за пътуване с между 30 и 60 минути.
„В момента бързият влак за Бургас пътува 6:45 часа, предвиждаме с корекциите той да пътува 5:45 часа”, обясни директорът.
Ако искаме да стигнем до морето по въздух, то за да получим най-добра цена за нашето пътуване трябва да резервираме билета си поне 4 седмици по-рано, съветват турагенти.
"Цените са благоприятни за пътуване. От порядъка от 84-85 евро в двете посоки за редовен полет. Има дни в които комбинацията отиване и връщане може да дойде доста по-изгодно”, коментира Доньо Марков , управител на туристическа агенция
Поскъпването на горивата оказва влияние и на цените на самолетните билети. „Разликата в цената за сравнение с тази от миналата година не надвишава повече от 3%.”, каза още той.
И така – какво показва нашата проверка. Пътуването с автомобил до Бургас ще ни отнеме около 3 часа и половина и ще ни коства приблизително 100 лева. С автобус ще стигнем за около 27 лева и за не по-малко от 5 часа и половина. Возенето на влак ще ни излезе най-евтино – по-малко от 20 лева, а в зависимост от вида влак времетраенето може на ни отнеме колкото пътуването с автобус, но и няколко часа отгоре. Летенето до морето, безспорно е най-бързият вариант – по-малко от 30 минути. Но с процедурите по летищата може да достигнем времето, което ни отне да стигнем до Бургас шофирайки. Едно е ясно обаче – с какъвто и транспорт да изберем, за да стигнем до морето – лятната почивка е почивка, когато е споделена с приятна компания.
Икономистът д-р Щерьо Ножаров обясни, че има два възможни сценария за развитие на цените на горивата у нас.
„Пазарите вече се интегрираха към санкциите на ЕС спрямо Русия. Ситуацията е сравнително спокойна на международните пазари. Проблемът с българския пазар е, че той тръгва от ниско ниво и след санкциите се очаква повишение на цената. Възможни са два сценария. Единият е да няма повишение повече от 15-17% при налагането на санкциите на ЕС. Вторият сценарии предвижда увеличение с 20-30%. То ще е възможно, ако русия предприеме изпреварващи мерки”, обясни той.
Повече вижте във видеото.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.