Снимка/Видео: БГНЕС
Депутатите приеха нови промени в Закона за движение по пътищата на първо четене
Депутатите приеха на първо четене и четирите законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). С промените се предвиждат допълнителни условия за новите водачи, по-големи санкции при нарушения и задължение контролните органи да спират на пътя и да връчват на водачите невръчени електронни фишове.
Според законопроекта, внесен от Александър Ненков (ГЕРБ-СДС), полицаите могат да спират автомобили, да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление както на водача, така и на пътниците, и да връчват на водача и пътниците невръчени електронни фишове за нарушения. Шофьорите, които не са платили глобите си, могат да получат фиш при заявление за друга административна услуга в общината.
Първа присъда по новия закон за пияни и дрогирани шофьори
Според проектозакона на бившия министър на електронното управление Божидар Божанов от ПП-ДБ ще бъдат премахнати всички стикери от предното стъкло на колата. Информацията за винетка и гражданска застраховка ще бъде достъпна в с автоматизирана справка в централизирани регистри. Според този проект ще отпадне контролния талон към свидетелството за управление и възможността за заплащане на глоби онлайн, без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено. Контролните органи ще бъдат задължени да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи, които имат повече от пет невръчени такива.
Със законопроекта на Настимир Ананиев (ПП-ДБ) се увеличават размерите на глобите и принудителни административни мерки, които не са променяни от 21 години. С промените се забранява на нов шофьор до година, след като има книжка да кара автомибил с над 90 kW; да шофира в часовете от 22:00 до 6:00 часа и да шофира с концентрация на алкохол в кръвта над 0,1 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози.
Четвъртият законопроект е на Димитър Найденов (ПП-ДБ). С него се предлага шофьор, който неправилно пресича жп прелез да бъде глобен с 3000 лева и да му бъде отнета книжката за 1 година. При повторно нарушение да остава без право да шофира за 3 години и да бъде глобен с 5000 лева.
По време на обсъждането депутатът Любен Дилов-син от (ГЕРБ-СДС) предложи задължително в учебните програми след 9-и клас да се учи правилникът за движение по пътищата и запита какъв е смисълът все повече да се усложняват и прецизират текстовете за наказанията, когато хората не познават материята.
КС: Незаконно е шофьорите с неплатени глоби към КАТ да не получават книжките си
Коментарът на Георги Свиленски от „БСП за България“ беше че Законът за движение по пътищата е променян над сто пъти и България има нужда от нов закон.
Контролът, изпълнението, налагането на глоби, налагането на фишове и актове трябва да стават единствено от МВР, каза Свиленски за внесения законопроект от ГЕРБ-СДС. Той каза, че БСП няма да подкрепи законопроекта на Божидар Божанов за премахването на всички стикери от предното стъкло, най-малкото защото противоречи на европейска директива.
За допълнителните регулации за млади водачи, Свиленски смята, че трябва по-голям дебат, иначе философията е правилна. Младите водачи трябва да бъдат отделно категоризирани - движението по магистрали, нощното движение, движението с по-мощните автомобили, движението с придружител, посочи той. Според него обучението на шофьори не трябва да започва и да приключва с едномесечен курс.
ОТ УТРЕ: КАТ ще отнема повече контролни точки за нарушения на пътя
Тошко Йорданов („Има такъв народ“) се съгласи с БСП, че връчването на фишовете и събирането на глобите на пътя е работа на МВР, а не на кметовете на общините. „ГЕРБ предлагат, като спрат водача, да направят проверка и на пътниците в колата и ако някой от тях има фишове, да му ги връчат. А защо не и на пешеходците на случаен принцип”, попита той.
За предложението да се забрани на младите шофьори да управляват кола между 22:00 и 6:00 часа, Йорданов попита, ако една година им бъде забранено нощното каране, откъде ще натрупат умения. Освен това той отбеляза, че в този времеви диапазон няма коли, докато между 6:00 и 22:00 часа трафикът е в пъти по-голям. Йорданов отбеляза, че в някои държави младите водачи трябва да шофират определено време с придружител. “Значи старите водачи да си къркат до 0,5 промила, новите водачи - не може“, коментира още Йорданов обсъжданите предложения. За да може да се наказват шофьори, пресекли неправилно жп прелез, трябва да има камери, за доказателство, допълни Йорданов.
В реплика Александър Ненков (ГЕРБ-СДС) обясни, че има над 500 хиляди невръчени наказателни постановления. По думите му правоприлагането си остава в прерогативите на МВР. По думите на Настимир Ананиев 12% от катастрофите са с нови водачи през деня. През нощта те са двойно повече, обясни той.
Ивайло Чорбов от „Възраждане“ смята, че предложеният законопроект за младите шофьори не е добре обмислен и препоръча да се мисли за нов Закон за движение по пътищата, смятат от партията. Новият водач ще си остава нов, ако продължаваме да отлагаме влизането му в естествена среда на пътя, допълни Чорбов. Колегата му Петър Петров поиска да се помисли по предложението за връчване на няколко електронни фиша накуп, защото не могат да бъдат обжалвани.
Алекси Кесяков за катастрофите с млади шофьори: Проблемът е всеобщото непознаване на опасностите
Редактор: Весела Веселинова