От МОН публикуваха новите модели на изпитите за учениците

Важни промени за учениците, които ще се явяват на Национално външно оценяване тази учебна година. От просветното министерство публикуваха новите модели на изпитите след 4-и, 7-и и 10 клас. Сред новостите – четвъртокласниците вече няма да пишат диктовка. Вместо да слушат и пишат текст от аудиозапис, децата в четвърти клас ще трябва да откриват правописни грешки.

Отпада диктовката от НВО за 4 клас?

От МОН дават и примерен текст, в който учениците имат за задача да разпознават дали правилно са изписани думи като „лъчи” и „нощ”. Що се отнася до математиката – там въпросите с избираем отговор ще са по-малко, за сметка на тези с разширен свободен, които вече са повече.

При седмокласниците и десетокласниците, съществени промени няма, освен че превес ще имат практическите задачи. Целта – да се покажат реалните умения на децата, а не какво са наизустили.

Синдикат „Образование”: Повече от 10 г. предлагаме НВО след 4 и 10 клас да отпадне

За четвъртокласниците от столичното 125 СУ „Боян Пенев” поредната диктовката днес не е изненада. Според преподаватели именно този сегмент от националното външно оценяване не трябва да отпада. „Диктовката е онази част от НВО, която дава най-реална представа за грамотността на децата! Категорично няма да спра диктовките”, казва началният учител в 125 СУ Жулиета Димитрова.

За МОН промяната тази година е необходима за проверка на уменията на учениците. „Може да се окаже, че другата година отново ще има диктовка или пък се появяват и двете…Не става въпрос за някаква грандиозна промяна…всъщност диктовката се използва по-скоро в началните класове”, коментира експертът по „Съдържание на предучилищното и училищното образование” към МОН Евгения Костадинова.



Зад редактирането на текст сега обаче педагозите прогнозират затруднения. „Това, което виждам в примерния вариант, е за коригиране на текст, това не е за редактиране. В едно изречение не трябва да има повече от една-две сгрешени думи, а тук са поне три. Това ще обърка и подведе децата”, казва още началният учител Димитрова.

Очакват и спънки и при въпросите, на които децата трябва да дават аргументирани отговори „Краткият, разширен свободен отговор, хем е кратък, хем разширен. Как ще се измери оценката?Тези свободни отговори са нож с две остриета”, категорична е Димитрова.

От МОН посочват, че за тях са важни придобитите умения, а те могат да бъдат проверени чрез различни задачи. „Няма нищо непознато, драматично, ново, което учениците трябва да правят”, казва още Костадинова.



За разлика от 4 клас, при 7 и 10 клас, не се предвиждат съществени промени. „Продължаваме да залагаме на повече задачи да търсят междупредметни връзки, да прилагат наученото в житейски контекст”, заяви Костадинова.

И въпреки, че до изпита има почти цяла учебна година, четвъртокласниците вече прогнозират оценките си. Някои да убедени, че ще се справят, а други – че в най-лошия случай ще имат оценка „3+”.

Информирайте се преди всички - последвайте ни в Google News Showcase