Снимка: Йоана Георгиева, NOVA
Кметът счита, че решението е нецелесъобразно
Кметът на София Васил Терзиев връща за ново обсъждане решението на Столичния общински съвет за спиране на линиите N3 и N4 от нощния градски транспорт и ограничаването на движението на линии N1 и N2, съобщиха от общината. В доклад до председателя на СОС кметът настоява за преразглеждане на решението за нощния транспорт в града.
„Считам решението за нецелесъобразно и докладът за необоснован“, заявява в мотивите си Терзиев. Той посочва, че нощният градски транспорт и неговото ефективно функциониране осигурява бърз, безопасен и достъпен начин за придвижване на жителите и гостите на града. Не могат да бъдат споделени аргументите, че нощният градски транспорт генерира загуби за икономиката на София. Сериозното редуциране и практическото закриване на нощните линии за дните през седмицата по всяка вероятност значително ще намали приходи в икономиката на града, посочва кметът.
Преди дни NOVA направи проверка дали се возят пътници в нощните линии. Работещи след полунощ изразиха мнение, че транспортът им е нужен, за да се прибират до вкъщи, защото нямат осигурен транспорт от работодателите си.
Експеримент на NOVA: Ползва ли се нощният градски транспорт в София
Кметът на София посочва, че при функциониране единствено на линии N1 и N2, това би означавало редица части на София като например квартали като „Овча купел“, „Подуяне”, „Дружба” и др. да бъдат третирани неравнопоставено.
„Данните показват, че нощните линии на градския транспорт са използват интензивно от гражданите, а услугата бележи последователен и осезаем ръст през цялата 2024 г. В същото време не може да се твърди, че затрудненията във функционирането на дневните линии са свързани с функциониране на нощните. Бройката от 8 шофьора на една нощ не може да доведе до реално изменение във функционирането на дневния транспорт, особено имайки предвид факта, че в „Столичен автотранспорт” са ангажирани над 1100 водача”, се посочва в позицията.
Спират две нощни линии на градския транспорт в София
Кметът допълва, че има линии от дневния градски транспорт (58, 75, 30, 118, 12, 28, 24, 101, 44, 70, 804, 18, 7, 803, 103), за които има данни, че са по-слабо натоварени от нощните. „Същото може да се каже и за излетна линия Х43, която освен това има и алтернатива. Нощният градски транспорт за първи път е въведен в София след подписка, съдържаща над 35 000 подписа на гражданите, а в общината са представени множество писма, жалби и становища на софиянци, изрично заявили подкрепата си за тази услуга”, завършва становището си Терзиев.
Следващото заседание на Столичния общински съвет е насрочено за 13 февруари. В понеделник от „Спаси София” призоваха кмета да върне решението за преразглеждане. В позицията си те посочиха, че водят разговори с общинските съветници от ГЕРБ и БСП, които подкрепиха решението.
Редактор: Йоана Георгиева