
Един от най-важните житейски уроци
Училището отдавна не е единственото място, където децата могат да се учат и да споделят наученото. Всекидневните житейски уроци са също толкова важни за образоването на бъдещите възрастни хора. А един от най-важните такива уроци е екосъобразният живот, в който мисълта за природата и нашето място в нея е приоритет за възможно най-много хора.
Хубавата новина е, че децата много по-лесно възприемат идеята и прилагат на практика грижата за околната среда . За тях рециклирането, търсенето на специални контейнери за пластмасови, стъклени и хартиени отпадъци е първоначално нещо като игра, а впоследствие – рутина.
Те лесно се убеждават взаимно в идеята, че да си отговорен към околната среда е яко, и дори са готови да влязат в състезание на тази тема. С тази цел съществува и инициативата „Екоклас“ – образователна програма, която стартира от училищата и финишира на прага на домовете ни, превръщайки се в истинско зелено движение.
„Екоклас“ е партньорска инициатива на Екопак България и компанията Unilever България – производител на марките Dove, Rexona, Axe, Domestos, Cif, Coccolino, Vaseline, Tresemme, Lux, Clear, Hellmann's, Omo и Savo, която цели да възпита у децата навика за разделно събиране на отпадъци и отговорно отношение към природата. По същество това е състезаниe между класове от различни общини, в които децата се надпреварват кой ще събере повече пластмасови бутилки и алуминиеви кенове.
Накрая спечелилото училище получава награда – продукти от водещите брандове на Unilever – Dove & Domestos за период от една година. За децата от спечелилите класове има индивидуални подаръци от Unilever и ваучери за образователната платформа Уча.се.
Инициативата е част от глобална концепция за устойчиво развитие на Unilever, в която акцентът е в четири основни посоки:
· Постигане на нулеви емисии до 2039 г.
· Създаване на възобновяеми селскостопански екосистеми до 2030 г.: 95% от ресурсите да бъдат от устойчив добив; да се използват възобновяеми селскостопански практики върху 1 милион хектара земя; да помогнат възстановяването на 1 милион хектара природни екосистеми; да въведат програми за водно стопанисване в 100 района с проблеми с водоснабдяването;
· Подпомагане на малките фермери, с които компанията работи, да увеличат доходите си чрез програми за разширяване на капацитет и регенеративно земеделие. Това води до по-добри добиви и качество на културите, като същевременно повишава тяхната устойчивост.
· Намаляване на употребата на нови ресурси за производство на пластмаса с 30% до 2026 г. (в сравнение с нивата от 2019 г.); превръщането на 100% от твърдите пластмасови опаковки в рециклируеми и повторно употребяеми до 2030 г. и 100% от меките пластмасови опаковки до 2035 г.;
За да всичко това да има ефект, обаче, ние потребителите също трябва да сме ангажирани. Точно тук намира своето място инициативата „Екоклас“, с помощта на която децата отрано разбират ползата и нуждата от това да събират разделно и да рециклират.
Най-скорошното издание на кампанията тази пролет доведе до впечатляващи резултати – бяха събрани над 12 тона пластмасови бутилки и алуминиеви кенове, като лидери в това са следните училища и класове:
• Трето основно училище „Димитър Благоев“ в Шумен (1088 кг), 5 „В“ клас (140.8 кг)
• Шесто СУ „Отец Паисий“ в Монтана (377 кг), 3 „А“ клас (87 кг)
• ОУ „Св. Климент Охридски“ в Хасково (792 кг), 1 „Б“ клас, (191 кг)
• ОУ „Алеко Константинов“ в Димитровград (1591 кг), 3 „А“ клас, (138 кг)
Опаковките са важна част от продукта, тъй като те гарантират безопасната и пълноценната му употреба от потребителя. Използването на рециклирана пластмаса води до по-ниско потребление на ресурси за производство и по-малко въглеродни емисии. Към момента 57% от опаковките на Unilever могат да бъдат рециклирани, употребени наново или компостирани. Това обаче не е достатъчно и компанията се стреми към по-строги глобални правила, като участва в инициатива за изготвяне на споразумение на ООН, което ще постави глобални законови рамки по отношение на замърсяването с пластмаса.
За да всичко това да има ефект, обаче, ние потребителите също трябва да сме ангажирани. Точно тук намира своето място инициативата „Екоклас“, с помощта на която децата отрано разбират ползата и нуждата от това да събират разделно и да рециклират.
Най-скорошното издание на кампанията тази пролет доведе до впечатляващи резултати – бяха събрани над 12 тона пластмасови бутилки и алуминиеви кенове, като лидери в това са следните училища и класове:
· Трето основно училище „Димитър Благоев“ в Шумен (1088 кг), 5 „В“ клас (140.8 кг)
· Шесто СУ „Отец Паисий“ в Монтана (377 кг), 3 „А“ клас (87 кг)
· ОУ „Св. Климент Охридски“ в Хасково (792 кг), 1 „Б“ клас, (191 кг)
· ОУ „Алеко Константинов“ в Димитровград (1591 кг), 3 „А“ клас, (138 кг)
За всички тях награждаването предстои през месец май, а за тези, които сега разбират за кампанията и искат да се включат в нея – вторият тур ще бъде проведен през есента (октомври/ноември) на 2025 г. Регистрацията за нея стартира през септември 2025 г., а общините, които могат да участват, са Бургас, Пловдив, Пазарджик, Русе и Видин.
Инициативата „Екоклас“, организирана от Екопак, в партньорство с Unilever показва, че децата могат да бъдат мощен двигател за промяна към по-устойчиво бъдеще. Компанията ще продължи да бъде инициатор на подобни партньорства, целящи образоването на обществото в екосъобразен начин на живот.
Последвайте ни