Протестът на синдикатите и служителите е за по-високи заплати

Протестът на градския транспорт в София продължава и днес. Това решиха служителите в общинските дружества, след като в четвъртък синдикатите проведоха среща с местната власт.

Протестът на градския транспорт в София продължава и в петък

Тя продължи над три часа, но не доведе до общо решение, което да удовлетворява протестиращите. Така, за пореден ден, метрото остава единственият работещ обществен транспорт, като и за днес бяха осигурени допълнителни мотриси.

Ситуацията ще остане същата и през почивните дни, а темата доведе до сблъсъци между политическите опоненти в Народното събрание.


Васил Терзиев отправи нова покана за среща, но едва в 8 ч. в понеделник. А протестиращите и днес се извиниха на столичани и гостите на града за причиненото неудобство.
 


Какво искат протестиращите?

Първоначално заетите в общинските дружества настояваха за 400 лева допълнително върху заплатите си. От вчера сумата е 300 лева чисто допълнително възнаграждение.

„Нашето искане, предварително беше направено допитване до колегите - под 300 лева да не пада“, подчерта транспортният синдикат към КТ „Подкрепа“ Александър Петров. 

Терзиев: Не е инат - не съм магьосник и не виждам как мога да дам това, което протестиращите искат

Какво предлага общината с аргумент, че не може да си позволи друго?

Първият вариант на масата беше за 100 лева върху заплатата плюс удвояване на бонуса, което би направило общо около 400 лева. Вчера, в процеса на преговори беше предложен и втори вариант, който предвижда по 180 лева допълнително върху заплатите на работещите в транспорта.

„Няма разбиране, че когато няма пари, няма как да стане. Аз ако виждах ход, за да бъдат посрещнати техните искания, щях да го предложа. Казах много ясно, че това, което те искат, аз не виждам как мога да го постигна. Не е въпрос на инат, аз не съм магьосник“, отвърна кметът на София Васил Терзиев. 

Сближаване на позициите няма, което за всички останали в града създава истинско предизвикателство в придвижването.

„Хората масово напускат и полагаме много извънреден труд, за да получим някаква що-годе адекватна заплата около 3000 лв.”, коментира един от стачкуващите шофьори в автобусния гараж в „Малашевци”.
 


Шофьори разлепиха листове с провинения, за които са били глобявани. Това, според тях, означава, че бонусната система няма да сработи.

„Графикът е много стегнат и ние трябва да караме много бързо, за да стигнем навреме. Иначе ни глобяват”, разказа един от протестиращите в ефира на „Твоят ден” по NOVA NEWS.

Бойко Борисов: Васил Терзиев е неможач


Все още не е ясно дали градски транспорт ще има през уикенда. Тази сутрин трафикът по улиците на града беше изключително натоварен, а метрото работи в специален режим, за да поеме потока от хора.

Тъй като петък е учебен ден, от Столичната община призоваха учители и директори да бъдат толерантни, ако децата закъснеят за първия час. Липсата на наземен обществен транспорт увеличи потока от автомобили по традиционно натоварените участъци в столицата.
 


„Всеки синдикален протест има своето право, защото те се отнасят към трудовите условия и заплащането”, каза политологът доц. Стойчо Стойчев в студиото на „Твоят ден” по NOVA NEWS. Той е на мнение, че е трудно да се говори, че един синдикален протест може да бъде ръководен от политическо лидерство. По негови думи ръководството на Столичната община отсъства от решаването на проблемите на София.

Александър Шопов, КНСБ: Ако преди понеделник няма среща с кмета, наземен транспорт в София няма да има

Медийният експерт доц. Георги Лозанов каза, че работата на шофьорите в градския транспорт не е лека, но ако към техния протест се добави и такъв на други гилдии, тогава може да се мисли и за „нещо повече от синдикални протести, масирана акция с политическа цел”. Той обаче подчерта, че става дума за хипотеза.
 


Среща днес между протестиращите и столичната управа нямаше, а следващата такава е насрочена за първия ден от работната седмица. 

В София няма наземен транспорт от сряда. Протестът на синдикатите и служителите тогава започна в малките часове на деня, а автобусите, тролеите и трамваите останаха в депата и гаражите. Впоследствие демонстрацията премина в гражданско неподчинение. Служителите в градския транспорт настояват за увеличение на възнагражденията си с 15% и подобряване на условията, при които полагат труд. 
 


За сега двумилионна София остава без наземен градски транспорт. А до кога, вероятно ще стане ясно през следващата седмица.

Без успех остава и идеята колите да се движат в бус лентите. По-големият поток от автомобили доведе до образуването на километрични тапи.

Метрото в събота ще работи с нормално разписание за неработни и празнични дни, без прекъсване на работния си режим, за да осигури транспортната услуга в столицата. С оглед продължаващата блокада на наземния транспорт, от екипа на „Метрополитен“ е създадена предварителна организация за пускане на допълнителни мотриси и намаляване на интервалите на движение на влаковете в зависимост от пътникопотока през почивните дни. Това потвърди и кметът на София Васил Терзиев.

Повече информация за движението на влаковете може да получите от официалния сайт на дружеството. 

Терзиев: Не е инат - не съм магьосник и не виждам как мога да дам това, което протестиращите искат

За трети пореден ден спирките на наземния градски транспорт опустяха. Че няма трамваи, тролеи и автобуси знаеха и чужденците.

През целия ден в метрото се движат допълнителни влакове по линии 1, 2 и 4, както и допълнителни мотриси по линия 3. По данни на „Метрополитен“ пътникопотокът през първия ден от протестите се е увеличил с над 120 хиляди души в сравнение с месец по-рано. А 50 хиляди души е разликата между хората, използвали метрото във вторник срещу сряда. 

Хората с колела и тротинетки също се увеличиха. Такситата също бяха една от най-предпочитаните опции за пътуване. 

„Работата се увеличи. Мислехме, че, може би, ще надхвърли 50%, но средно за всички компании достига 40 процента“, почетният председател на Съюз „Такси“ Кирил Ризов. 

А въпреки липсата на наземен градски транспорт, движението в бус лентите остава забранено. 

Повече гледайте във видеата.