Коментар на Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи
Въвеждането на системата „Бонус-малус” при застраховките „Гражданска отговорност” отново на дневен ред, след като депутатите приеха на първо четене промените в икономическата комисия. Какво предвиждат новите правила за шофьорите? Темата коментира в предаването „Пресечна точка” Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи.
Той обясни, че системата е създадена през 60-те години в Белгия. Философията ѝ е изрядните водачи да плащат по-евтино, а пътните хулигани – по-скъпо.
„Преди време в България имаше опит да се въведе такава система, но тя не преработи. В България се застрахова автомобилът, не водачът, както е в останалите държави. Няма как да дадем рейтинг на един автомобил. Проблемът идва и от там, че МВР не дава на застрахователите информация за нарушенията на водачите”, обясни Владимир Тодоров.
Възможно ли е собственици на коли да бъдат освободени от застраховката "Гражданска отговорност"
„Сега ще правим българска „бонус-малус” система. Новият критерий е участие в пътнотранспортни произшествия. Те биват 3 вида – леки ПТП, в които се съставя двустранен протокол, ПТП без пострадал, но идва Пътна полиция и пише протокола, както и ПТП с тежко пострадал. Тази цялата информация отива в Гаранционния фонд, а застрахователите черпят информация дали през годината даденият водач и даденият автомобил са участвали в ПТП. Оттам всеки застраховател ще има собствени критерии, по които ще оценява. Според мен това е проблем, защото все още има застрахователи, които правят дъмпинг. Големият проблем в България е и изплащането на обезщетения. Има застрахователи, които дават нереално ниски цени на Гражданска отговорност”, обясни Тодоров.
Според Тодоров трябва да има общи правила.
„За мен е важно да се знае какви нарушения е направил водача. Защото той може да е много рисков. Може да е пътен хулиган, но да не е направил нито една катастрофа. Може да има 20 фиша за червен светофар и 30 фиша за превишена скорост”, обясни експертът.
Последвайте ни