Това сочат резултатите от проучване на организация за защита на околната среда
Автомобилите харчат с 42% повече от това, което посочват производителите им. Резултатите са от проучване на организация за защита на околната среда. Наблюдавани са 1 милион коли в общо седем европейски страни по поръчка на Международния съвет за чист транспорт.
Предлагат ЕС да забрани пускането на нови коли на бензин и дизел
Едната от причините за разликата между обявения разход и реалния е, че производителите използват пропуски в законите и подготвят автомобилите специално за тестовете. Преди 10 години разликата между реалния и посочения разход е била 15%.
Какви са причините за разминаванията?
Една от първите характеристики, които всеки гледа, когато купува нов автомобил, е колко е разходът на гориво. Често клиентът се оказва разочарован, защото разходът не е такъв, какъвто очаква. Причината за разминаването e, че най-често тестовете се правят в лаборатории.
За да провери данните от изследването, екип на Новините на NOVA направи свое измерване в реални условия. Професионален шофьор сяда зад волана и изминава 100 км като преди това зарежда резервоара до горе.
При спазване на всички ограничения на скоростта, след като изминава 100-те км, зарежда отново. При комбиниран режим на шофиране – в града и извън него, разходът бе 6.8, а по сервизна книжка трябва да бъде 5.5. Както обаче стана ясно - извън лабораторията всичко е различно.
Разходът в реални условия се определя от много фактори – теглото на автомобила, колко е натоварен, какво е налягането на гумите, стилът на шофиране, атмосферните условия и консумираното електричество.
Съветът на специалистите е да слагаме около литър над показаното в сервизните книжки, за да знаем приблизителния среден разход.