Ако тя продължи по-дълго кризата ще удари всички износители

Стотици фирми ще започнат да трупат загуби заради блокадата на българо-турската граница, ако тя не бъде прекратена в близките дни. От края на януари кризата спря стотици пратки, а щетите за бизнеса и за бюджета на двете държави са огромни. 

 

Засега загубите се поемат предимно от транспортните фирми, но ако блокадата продължи по-дълго кризата ще удари и всички износители. Огромна част от вноса и износа на стоки минава през Турция, затова блокадата на практика спира работата на стотици фирми.  

 

Най-много загуби ще калкулират в леката и хранителната промишленост, дърводобива и търговията. Сериозно засегнати са и турските инвеститори у нас – предимно шивашки цехове. Освен директните щети за бизнеса, спирането на транзитните пратки носи сериозни загуби и за хазната. От всеки провален курс, държавата се лишава от стотици левове - от такси, разрешителни и винетки. 

 

Повече от половината доставки в този склад за цветя идват директно от Турция. От няколко дни обаче рискът пратките да попаднат в капана на блокадата е голям. А с това и загубите за вносителя.
Заради блокираните доставки сега има опасност цветята да увехнат още преди да тръгнат към магазините. Разходите за запазването им, както и очертаващият се недостиг на цветя, значително ще оскъпят стоката, обяснява Александър. Ако самите търговци обаче не вдигнат цената, букетите няма да са по-скъпи за деня на влюбените или за 8 март, тъй като вносителите били готови сами да поемат загубите.

 

Дървопреработватели също са заплашени от фалит, тъй като износът им е секнал заради блокадата. В тази кооперация вече залежава 350 кубика дървен материал, готов за продан извън граница. Ако камионите отново не тръгнат до дни, фирмата ще спре работа, тъй като складовете са препълнени.

 

Огромна част от българските фирми използват малките превозвачи за стоките си за Турция и Близкия изток, тъй като предлагат услуги в последния момент и на доста по-ниски цени. Затова и трудно засегнатите могат да пренасочат доставките си към по-големите транспортни фирми.

 

Сериозни загуби очакват и превозвачите на плодове, зеленчуци и охладено месо.

 

Освен натрупаните загуби, пострадалите фирми може да се наложи да платят компенсации на преките си търговски партньори. Претенции за обезщетения могат да се правят и към застрахователите.