Нарушителите ловят 24 стационарни камери, но те се оказват крайно недостатъчни, за да хванат всички

КАТ връща мобилните камери в битката с бясното шофиране по пътищата. Няколко месеца след като съдът обяви фишовете от тези камери за незаконни, МВР готви промени, които отново да ги легитимират.


Достатъчно ефективен ли е сега контролът по пътищата? За съжаление контролът се оказва неефективен. Поне това показва статистиката след спирането на фишовете, издавани от мобилни камери.


Сега нарушителите ловят едва 24 стационарни камери. Те обаче се оказват крайно недостатъчни, за да хванат всички, които карат с превишена скорост. Жертвите на пътя са с 50 повече, а средната скорост, с която се кара е далеч над разрешената. Затова МВР отново предприема стъпки, за да затегне контрола.


За Теодор Тодоров патрулките с радари са по-скоро стряскащи за шофьорите, отколкото реално да контролират нарушителите. До скоро е карал по пътищата на Западна Европа, където за превишена скорост следят само стационарни камери.


„Тези, които си спазват правилника, го спазват и без тези камери и фишове. Напротив, отпадна едно съмнение, че има една манипулация на записите”, обяснява шофьорът Теодор Тодоров.
Статистиката обаче показва друго. За първи път от 4 години насам жертвите и ранените на пътя са повече.


„Започна едно осезаемо нарушаване на закона за движение по пътищата – изразено в нарушаване на скоростните режими, след което близо 200 000 нарушители не бяха установени”, обяснява Валери Митов – началник сектор „Пътен контрол” МВР.


„Масово в страната шофьорите нехаят за скоростта, защото разбраха, че държавата е абдикирала и КАТ „Пътна полиция” е с вързани ръце”, казва Владимир Тодоров – Асоциация на пострадалите от катастрофи.


В момента близо 150 мобилни камери се използват от полицията буквално като радари за скорост. Устройствата засичат нарушителя, но, за да бъде глобен се пише акт на място.
„Което отнема 40 минути. През това време са минали още 40 нарушители, а те могат да санкционират само един нарушител”, на мнение е Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.


Затова МВР започва спешен законов ремонт, който да върне мобилните камери на пътя. С промените ще отговори на всички критики на съда, като например вместо „автоматизирани устройства” ще бъде записано точно кои са стационарни, и кои мобилни.


„Другото е по отношение на обозначаването на местата, което ние сме реално сме направили в интернет. Но съвместно с АПИ – предстои да посочим знаци на тези места”, пояснява Валери Митов, началник сектор „Пътен контрол” в МВР.


Заради проблеми с обществената поръчка се наложи МВР засега да се откаже от закупуването на нови близо 200 стационарни камери.


„Спирането на тези камери намалява броя на констатациите, но не бива да е повод участниците в движението да управляват неразумно, защото опасността опира в конкретния човек”, твърди Алекси Кесяков от Комисията по безопасност на движението.


Заради спирането на фишовете, издавани от радарите в патрулките, приходите от нарушения в хазната намаляват, а водачите губят шанса да платят глобата с 30 % отстъпка в 7-дневен срок.


За да се върнат мобилните камери реално в битката с бясното шофиран е нужен работещ парламент, който да одобри промените, направени от МВР. Така че ще трябва да изчакаме поне до изборите в началото на октомври.

 

Повече по темата гледайте във видеото.