Въпросът колко да е санкцията за паркиране по тротоари и градинки скара депутатите

 

Депутатите приеха новите глоби и спорните поправки за паркирането. Промените предвиждат приходите от "синя" и "зелена" зона да отиват в търговски дружества, а не директно в общинския бюджет. Не се прие предложение на Патриотичния фронт да бъде изрично записано, че право да събират приходи от платено паркиране имат само общински предприятия. 

 

В момента законът гласи, че това могат да правят общински дружества и предприятия, като този текст остана непроменен. Разликата между дружество и предприятие е фактът, че дружеството има собствен бюджет, от който изплаща определен дивидент в общинския бюджет, докато предприятието е подчинено на кметът на съответната община и постъпленията от него отиват в централния бюджет.  

Още по темата

 

С други текстове от същия закон глобата за паркиране в паркове, градини, детски площадки и тротоари в населени места ще е от 50 до 200 лева по преценка на съответната община. Досега глобата беше твърда в размер на 20 лева. 

 

По предложение на депутата от ГЕРБ Станислав Иванов в Закона за движение по пътищата думата "такса" беше заменена с "цена". Заради думата "такса" в закона общините, в които има платени зони за паркиране, трябваше да доказват, че събраните пари отиват за конкретната дейност, а в София с тях се покриват и разходи за градския транспорт. Когато заплащането на паркирането е формулирано като "цена" то не е обвързано с разходите.

 

Поради тази причина Наредбата на Столична община за платено паркиране непрекъснато пада в съда, тъй като парите от "синя" и "зелена" зона отиват и за градски транспорт, а не само за поддържане на услугата, за която по същество досега беше налагана "такса". На практика с тази промяна се узаконяват "синята" и "зелената" зона в големите градове.

 

Видео: БГНЕС

 

Според депутата от Патриотичния фронт Димитър Байрактаров този текст е зле написан и някой цели да обслужи тесен корпоративен интерес. Според Байрактаров коалиционните му партньори предлагат превръщането на паркирането в търговска дейност на съответната цена, а не услуга с такса, както беше досега. Той призова да не се подкрепя текстът на управляващите приходите от паркирането да влизат в търговски дружества.

 

ПФ предложи приходите от цената на паркирането на публична общинска собственост да влиза само в общински предприятия, които пък по закон директно ги внасят в бюджета. Те бяха подкрепени в това искане от БСП, "Атака" и БДЦ, но предложението не мина заради гласовете против и въздържал се на ГЕРБ и Реформаторския блок. Без никакво участие в дебата против предложението на ПФ и заедно с ГЕРБ и РБ гласуваха и присъстващите в зала депутати от ДПС, а групата на АБВ се въздържа.

 

Според Реформаторския блок и ГЕРБ контролът върху средствата остава в правомощията на съответния Общински съвет. Той ще може да одобрява и инвестиционния план на съответното дружество, което евентуално ще може да събира таксите за платеното паркиране, което според вносителите е достатъчна гаранция, че няма да има злоупотреби.

 

Столичани да очакват увеличение на цените за паркиране, прогнозира депутатът от БСП Дора Янкова. Според нея до изборите ще се помълчи, но след това увеличението е неизбежно. В крайна сметка предложението по вносител бе подкрепено от 94 депутати, 43 бяха против, а 12 се въздържаха.