Държавата с нова цел – ставаме по-грамотни и докато четем на обществени места

 

Нови изпити се планират за учениците в битка с неграмотността. Държавата си постави нова цел – ставаме по-грамотни и докато четем на обществени места. Къде ще са новите читални и в кой клас децата да очакват нови изпити?


Съвсем скоро ученииците ще трява да покажат уменията си по четене. Това ще се случи с нови външни оценявания. Правителството е предвидило те да бъдат проведени през октомври и ноември тази година за учениците в 5-и и 9-и клас. С резултатите експертите ще следят нивото на учениците. А причината – вече няколко пъти международни изследвания като PISA показват, че около 40 на сто от нашите деца имат проблем при четенето.

Още по темата


Именно затова експертите си поставят за цел до 2020 година процентът на неграмотните деца да бъде свален до 30. 90% от 4-годишните деца ще трябва да посещават детска градина, докато тръгнат на училище.


Борислава и Милена са сестри. Решили да прекарат времето си като стажанти в лятната академия на „Заедно в час”, за да не забравят за училищния живот. И въпреки че е средата на ваканцията, на идеята за нови изпити пишат отлична оценка.


„Ще ни помогне да се види колко знаем”, на мнение е Борислава Боцева.

 

„Ако имат специална цел, на която ще трябва да обърнат внимание, така ще се подготвят повече”, казва Милена Боцева.


„Хубаво е ако се въведат нови оценявания, да се види какво е на практика в класните стаи, дали децата ще са подготвени за този изпит”, смята учителката Олга Траянова.


Лошите резултати, които показват учениците по време на международни изпитвания, Олга си обяснява с многото натрупани проблеми в системата, но не само в училището, но и в семейството. Като педагог е видяла много пропуски в обучението на децата и основни правила, които често затрудняват учениците.


„Виждаме как в 3-ти или 4-ти клас те все още не могат да формулират едно изречение, не поставят препинателни знаци, не поставят правилна главна буква в началото на изречението, няма запетайки, няма точки”, обяснява още Олга Траянова.


Една от най-честите грешки, които се допускат, е при членуването на думите. Питаме Милена и Борислава за правилото за пълен и кратък член.


„Пълен член се използва, когато думата в изречението е подлог”, обяснява Борислава.


„Ако можем да заместим самата дума с "той", занчи е пълен член, ако можем да заместим с "него" е кратък член”, казва Милена.


Затруднения децата често имат и при разбирането на условията на задачите, които им се дават.
По-грамотни ще ставаме и благодарение на кътове за четене, които правителството смята да създаде. Те ще бъдат в метрото, жп гарите и кината.


Повече по темата гледайте във видеото.