Гечев: Проблемът с цените на горивата се корени в акцизните складове

 

Рекорден спад на стойността на петрола бе отчетен преди няколко дни. За първи път от 12 години насам цената на суровината падна под 31 долара за барел. Тази тенденция на спад започна да се усеща осезаемо през ноември. Тогава най-масовият бензин  у нас е струвал средно 1,97 лева, а дизелът – 2, 05 лева.


В Германия бензинът е струвал 2,57 лева, а дизелът 2, 18 лева. По същото време в Гърция обикновеният бензин се е продавал за 2,73 лева за литър, а дизелът за 2,17 лева.  Според данните на Българската петролна и газова асоциация към днешна дата в Гърция бензинът е поевтинял с  25 стотинки, дизелът - с 6 стотинки.


В Германия бензинът вече струва със 17 стотинки по-малко, а дизелът е поевтинял с 19 стотинки. В България намалението при бензина е едва с 2 стотинки, а при дизела с 8 стотинки.


Не е ли логично горивата да са евтини щом петролът е?


„Нещо не е наред с конкуренцията. Как може една и съща верига във Върна да продава с 30-40 стотинки по-скъпо отколкото в останалите градове. Имам съмнение за някаква форма на картел, само че това се проверява и доказва от Комисията за защита на конкуренцията”, коментира в студиото на „Челюсти” Мартин Димитров от Реформаторския блок.


„Не само че трябва да бъде подменена комисията, но трябва да се види и какви са проблемите в механизма на конкуренцията, заради които се натъкваме на тези аномалии”, на мнение е социалиста Румен Гечев.


Според Гечев проблемът се корени в акцизните складове. И очерта, че проблемът може да бъде решен с по-висока конкуренция чрез засилване на вноса. И добави, че в Австрия крайната цена на бензина е по-висока отколкото у нас.


По думите на Мартин Димитров цените трябва да се гледат преди начисляването на акциз и ДДС.

 

 

  1. Получавайте безплатно най-важното от деня в пощата си