Пълна е блокадата на граничен пункт "Илинден", на "Кулата" опашката от тирове расте

 

 

Още по темата

Протестите в Гърция за пореден ден блокираха българския бизнес. Колоните от камиони на граничните пунктове достигнаха над 20  километра. Напрежението ескалира и наши превозвачи отговориха с контраблокада. 

 

Пълна блокада на граничния пункт „Кулата” през деня. Гръцките фермери пропускаха и спираха движението по своя преценка. Освен за камиони преминаването не беше възможно и за коли и автобуси.

 

Пълна е блокадата и на граничен пункт „Илинден”, където по обед гръцките фермери спряха да пропускат леките коли и автобусите.

 

Единственият проходим пункт остана "Маказа". 

 
От Външното ни министерство предупреждават да бъдем внимателни, ако пътуваме към южната ни съседка. А при възможност дори да избягваме преминаването на границата. Оттам съветват още да не посещаваме места с масови обществени мероприятия като митинги и шествия.


В Гърция стачката парализира обществения транспорт. Училищата, такситата, бензиностанциите и аптеките също не работиха. В държавните болници  се оказва помощ само на спешните пациенти. Вътрешните полети също са засегнати.  


Блокираните от българската страна на границата пък се оплакаха по обед, че им е свършила водата и храната - получиха безплатни гозби и напитки от Община Петрич.

 

Бизнесът продължава да търпи загуби. От три дни десетте камиона на Иван Андреев са блокирани на границата. Днес той отново дойде да нагледа хората си. И се уплаши от извилата се опашка. 

 

 „В момента всичките са тук на границата и чакат. Когато не работи камионът и стои на едно място, той не носи пари. И хората, които обслужваме, и фирмите, с които работим, докато не им доставим стоките, те също не могат да работят”, обясни Иван Андреев, собственик на превозваческа фирма. 

 

Само за 3 дни загубата за фирмата, превозваща контейнери, вече е сериозна.

 

„1500 лева е от камион минимум. Плюс шофьорите, които са тук, разходите за тях, за  камиона, където гори на място, за да се топлят”, пресмята Иван Андреев.

 

В подобна ситуация са още стотици камиони - наредени на внушителна 22-километрова опашка. Нервите на част от българите не издържаха и направиха контра блокада. 

 

Заради липсата на химически тоалетни от гръцка страна, районът около блокираните камиони прилича на своеобразна тоалетна.

 

Въпреки заявките за тотална блокада, в ранния следобед гръцките фермери отпуснаха примката и пропуснаха част от камионите.

 


А в източната част на Гърция блокадите не са на самите гранични пунктове, а във вътрешността на страната.


Движението при граничен пункт „Капитан Петко войвода” днес е изключително слабо, вероятно защото повечето пътуващи знаят за общонационалната стачка  в Гърция. Самият граничен пункт не е блокиран, но на 20-30 километра навътре - на моста на река Арда край Орестиада, има блокада. Над 500 трактора затвориха движението още сутринта. Те са там вече 18 дни.


Огромно количество техника и малко хора по график две седмици и половина са на пътя. Преди да настъпи времето за блокада те обсъждат плановете за деня.


Дежурните са не повече от двайсетина земеделци, а графикът е готов за пет дни напред. Протестиращите обясняват, че няма да спрат, защото предстоящото вдигане на данъците и осигуровките ги обрича на глад.

 

 

„Имам деца, имам семейство, имам техника, ако нещата не се променят не знам как ще живеем. Няма да имаме пари за хляб и лекарства”, разказва Бексудис Апостолос.

 

Не очакват помощ от никого и нямат доверие на политиците. А докато чакат някой да им обърне внимание, спират движението през няколко часа и са се запасили с храна и вино.


Заради блокадите българските шофьори избират времето, когато да тръгнат, защото при закъснение трупат загуби.


Колко време и как ще продължи блокадата не е ясно. Плановете на гръцките фермери се менят. С едно единствено изключение - блокада остава, докато исканията им не бъдат чути.

 

Репортери: Екатерина Николова, Димитър Иванов, Данаил Глишев