Забраната обаче остава
КАТ вече няма да спира камионите по магистралите и главните пътища в празничните дни. Забраната за движение на тирове по магистралите и главните пътища остава в сила, но отговорността за изпълнението й вече ще е на шофьорите. Досега пътни полицаи ги спираха на специални паркинги, за да се намали броят на инцидентите на пътя и да се облекчи трафикът по празниците. Новият режим ще бъде приложен за първи път този уикенд, когато е националният празник.
Това е като при предпазните колани, дават пример пътните полицаи. Когато влизаме в колата, до нас няма униформен, който да следи дали сме закопчали колана. Но ако ни хванат на пътя в нарушение, със сигурност ще отнесем глоба. За 7 години от въвеждането на ограниченията, шофьорите и собствениците на тирове вече трябва да са придобили навика да спазват ограниченията за движение, смятат властите. Затова вече не трябва да чакат патрулите да ги отбиват, а сами да отбиват на подходящите места, щом ограниченията влязат в сила.
Протест във Видин: Жителите на областта искат магистрала до Ботевград
Времето и безопасността на пътя са основното притеснение на шофьорите като Ивайло Кехайов, който често бяга от града по празници. „Малко ми е смешно, защото сме в България. Аз не вярвам на самоконтрол. Когато транспортните фирми бързат да постигнат някаква цел, на тях изобщо не им пука, че се движат много семейства, особено по време на празниците”, казва Кехайов.
Целта на ограниченията по принцип е именно това - да намали трафика и инцидентите. „До влизане в сила на забраната в пълния й обем от 1 юни, ние ще имаме ангажимент и да подпомагаме спазването на тази забрана. Ще отбиваме тировете. След това ние ще концентрираме усилията си върху ефективния контрол по спазването на тази забрана и санкционирането на тези, които не я спазват”, казва инспектор Илия Георгиев от „Пътна полиция”.
По думите му се очаква водачите да се самодисциплинират. Част от шофьорите на тежки камиони обаче са скептични. Скептични са и собствениците на фирми. „Считаме, че към момента няма да се получат нещата и точно затова настояваме това нещо да бъде по стария начин, да има Пътна полиция участие в регулирането на този процес”, казва Емил Николов от Съюза на международните превозвачи.
Българските превозвачи излизат на протест в Брюксел
От фирмите се очаква подробно да инструктират водачите за планираните ограничения и да търсят обходни маршрути. Според бранша обаче, проблемът може да дойде от чуждите тирове. „В един момент ще се окаже, че голяма част от въпросните водачи няма да са наясно с тази забрана и ще движат, където си искат и когато си искат”, казва още Николов.
Пътните полицаи обещават - ще затегнат контрола. А санкциите остават същите – при нарушение глобата е в размер на 300 лв., шофьорът ще остане без книжка за един месец. За същия период – камионът ще бъде спрян от движение. Свободно по пътищата на страната както през празниците, така и по време на летните уикенди, могат да се движат тежките камиони, които прекарват бързоразвалящи се стоки.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.