Телата на загиналите бяха намерени 18 часа по-късно

Трагедия във въздуха. Семейство българи загина при самолетна катастрофа в планинска местност в Северна Македония. Малкият частен самолет „Чесна” се разби недалеч от Скопие при лошо време. В него пътували пилотът, съпругата му и двете му дъщери. Телата бяха открити близо 18 часа след инцидента.

Машината се е разбила на връх „Солунска глава”. Основната причина за тежката катастрофа, според разследващите, е лошото време.

На запис се чуват последните думи на пилота, който се опитва да се свърже с диспечерите. Последното, което той казва на диспечерите е, че е преодолял много силна турболенция и, че условията са много лоши. Секунди след това метеоролозите уверяват, че няма проблем да се лети в района.

Аудиозапис запечатал последните мигове преди падането на самолета край Скопие (ВИДЕО)

Диспечер: Дали можете да ми кажете как е времето Югозападно от Солунска глава ?    

Метеорологична служба:  Може да се прелита над Солунска глава. Времето е чисто, няма облаци.

Диспечер: Добре, явно е само турбуленция.

Очевидци на инцидента, които живеят в селцето под върха, разказват друга история за времето.

„Видях го самолетчето. Малко, но много високо летеше. Отиваше към Охрид, натам. Може и да е сбъркал пътя и да е отишъл към „Солунска глава”. Времето беше лошо. Имаше вятър вчера”, каза жена, видяла прелитащата „Чесна”.

По-късно става ясно, че самолетът се е разбил.

„Водещата хипотеза е лошото време”, обясни посланикът на България в Република Северна Македония Ангел Ангелов.

„Към момента не могат да се направят сериозни заключения за причините. Всичко е въпрос на предположения”, каза вътрешният министър Младен Маринов.

Първата спасителна операция часове след инцидента се проваля. Заради лошото време хеликоптерите само откриват мястото на инцидента.

Ясна е самоличността на загиналите край Скопие българи

Днес бяха намерени и жертвите.

„Двама дипломати посрещнаха тленните останки, които бяха превозени от мястото на инцидента до „Съдебна медицина”. Тече процес на идентификация, той няма да е бърз, защото засега не сме открили документи”, обясни посланик Ангелов.

Първи кадри от мястото на трагедията край Скопие (ВИДЕО+СНИМКИ)

Може да се наложи близките да пътуват до Северна Македония, за да дадат ДНК проба за разпознаване.

„Предвид имената може да се заключи, че са семейство”, каза говорителят на МВР в Севена Македония Тони Ангеловски.

49-годишният мъж, който пилотира самолета е бизнесмен. Занимава се със сметопочистване и разделно събиране на отпадъци. Съпругата му е адвокат. Дъщерите им са на 14 и 18 години.  

Все още не е ясно дали българските власти ще се включат в разследването, каквато заявка имаше няколко часа след инцидента. Българските власти са в постоянен контакт с македонските си колеги. Премиерите Борисов и Заев са провели разговори по случая. В телефонен разговор с Бойко Борисов Зоран Заев изрази съболезнования за трагедията.

България е готова да помогне в разследването на инцидента в Северна Македония

От България самолетът е излетял от летището в Лесново, близо до елин пелин в неделя.

„Самолетът излетя на 31 март, в 13.04 часа от тук за София. Каза, че отива няколко дни на почивка със семейството си. Оттук излетя сам. Кацнал е на Летище София”, обясни за NOVA Иван Янков, управител на Летище Лесново.

Машината е била с немска регистрация и е преминала последен технически преглед преди около месец.

„От македонските власти все още не сме получили нищо за самолета. Той е регистриран в Германия. Чакаме германските колеги евентуално да ни съдействат, те със сигурност ще ни съдействат – да видим летателна годност, дали е технически изправен и т.н. Вариантите са много, твърде много. Ако сега, в момента, кажем някое от предположенията, съм почти убеден, че ще бъде грешно. Има си изисквания за абсолютно всичко. Спазват се стриктно тези неща, защото разберете – горе, когато стане проблем, не може да отбие вдясно, пътят е надолу, така че правилата са много стриктни”, каза Станимир Лешев от ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация".

Пилотът на самолета е бил достатъчно опитен и е държал изключително много на сигурността и е отказвал полети при най-малки проблеми с времето. Машината е била оборудвана над стандарта за този модел „Чесна P 210 N”. Била е с херметизирана кабина, което й е давало възможност да лети на по-голяма височина.

Какво знаем за самолета?

Самолетът „Чесна P 210 N” е лека едномоторна машина с пет места за пътници и един пилот. Двигателят е с мощност 310 конски сили. Максималната му скорост е 370 километра в час, а с едно зареждане на резервоарите може да измине около 1200 километра.

През последните години все повече българи минават подготовка за пилоти на подобни малки самолети. В момента такъв лиценз имат 276 българи. Самолетите от този тип, които са налични у нас са около 146.

Освен изключително трудната подготовка, за да пилотираш подобни самолети, трябват и доста пари. Курсовете са изключително скъпи и малцина могат да си платят скъпото удоволствие.

Петър Гетов е професионален пилот и инструктор на леки самолети. Обучава кандидат пилоти. Познавал лично загиналия пилот.

„Мога да кажа, че даже бяхме приятели. Летели се заедно. Съвестен и добре подготвен пилот. От 2 години и половина – три лети на „Чесна”-та. Доста полети е направил на него”, каза той.

Той беше категоричен, че загиналият пилот е бил достатъчно подготвен.

"Летял съм с него, винаги се е готвил за полет, никога не е допускал излишни рискове. При леките самолети са много капризни по отношение на метеорологичната обстановка. И много е вероятно времето да е причината за катастрофата ", добави Гетов.

Според инструктора „Чесна”-та се управлява лесно, но при силна турбуленция и активни облаци управлението става изключително трудно.

Загиналият пилот бил лицензиран да лети само във визуални метеорологични условия, т.е. при пряк контакт със земята и достатъчно добра видимост.

Всяка година самолетите се проверяват за техническа изправност.

Екип на NOVA направи експериментален полет с двуместен самолет TECKNAM, който  италианско производство, но е близък до модела „Чесна”, с който загинаха четирима български граждани .  

„Тези малки самолети са много чувствителни на вятър и турбуленция. Имат голяма площ на крилата. Обикновено са стабилни, но могат да претърпят механични проблеми. Важното е да се избягват облаците. Ако слушате комуникацията на големите самолети, то непрекъснато искат да заобикалят. И най-големите самолети. Високите, градоносни облаци. Те трябва да се заобикалят. Няма самолет, който може да мине безпроблемно през такъв облак. Няма такъв”, обясни бизнесменът Мирослав Хинков.  

За съжаление, това е поредният инцидент с малък самолет, пилотиран от българин.

През юни миналата година ултралека машина падна край Казанлък. Самолетът загубил мощност и паднал от 10 метра височина върху дървета и храсти. За късмет, пилотът и детето му получиха леки травми.

Малък самолет с двама души на борда се разби в покрайнините на Шумен през август 2018 г. Пострадаха 62-годишен мъж и 27-годишният му син. За съжаление, по-късно бащата почина.

Само два дни по - късно друг малък самолет се разби при кацане на летище Балчик, а пилотът загина.  При кацането машината се ударила силно в пистата, преобърнала се и се запалила.

 

Репортери: Десислава Георгиева, Живко Константинов, Николай Дойнов, Мартин Георгиев

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.

 
Редактор: