Единствено Москва произвежда резервни части за самолетите на въоръжение у нас, уточняват експерти
Поддръжката на българските изтребители МиГ-29 е изцяло зависима от Русия. Около това мнение се обединиха военни експерти. Според тях единствено Москва произвежда резервни части за самолетите на въоръжение у нас. На този фон се очаква американските F-16 да бъдат приведени в оперативна готовност не по-рано от 2030 година.
В момента за охрана на въздушното си пространство България разчита на изтребителите МиГ-29. У нас има 15 самолета от този тип. Трудно е да се каже колко от тях са в летателна годност. Според експерти 6 от 15-е изтребителя са в изправност. Ако те останат без поддръжка, летателният им ресурс ще бъде изчерпан след около година. Досега страната ни разчиташе за това на Русия.
От 2008 до 2020 година за поддръжката на „МиГ“-овете са сключени договори за 275 милиона лева без ДДС. Последният е от 2018 година с руската авиационна корпорация „МиГ“. Той е на стойност малко над 41 милиона евро и предвижда възстановяване на летателната годност на 8 самолета.
Ангелов: Трябваше да поискаме от Лойд Остин приоритетно произвеждане на F-16 за България
В тази ситуация вариантите за охрана на въздушното ни пространство са няколко.
Първият е да се потърси възможност за осигуряване на поддръжка от Полша. Според военни експерти обаче този вариант е нереалистичен. Вторият вариант е да бъдат взети изтребители на лизинг от други НАТО-вски държави. Третият вариант е да се ускорят доставките на самолетите F-16, блок 70 от Съединените американски щати. Първият транш от 8 изтребителя България се очаква не по-рано от 2025 година.
Според военни експерти първият транш изтребители F-16, блок 70 ще пристигне у нас най-рано през 2026 година. Но нямало как самолетите веднага да се въведат в експлоатация.
„Има етап на обучение на пилоти и технически състав. Не по-рано от 2030 година ние ще имаме осем оперативно готови Ф-16“, смята военният журналист Димитър Ставрев.
Имало и друга опасност – до 2030 година да останем без летци, които да пилотират F-16.
„Защото за тези години нашият персонал ще бъде пенсиониран“, коментира авиационният експерт Ангел Борисов.
Затова и Ставрев, и Борисов смятат, че докато бъде въведена новата ескадрила F-16, трябва да се отложи „пенсионирането“ на съветските МиГ-29. Те са единствените на въоръжение в българската армия. Поддръжката им досега се осигуряваше от Русия.
„В тази обстановка на растяща ескалация Русия отпада като опция. Категорично”, заяви Румен Радев.
„И нашите самолети един по един ще започнат да отпадат“ , допълва Борисов.
И така страната ни рискувала да остане без защита на българското небе.
Объркване около изтребителите МиГ-29 за Украйна
„Ако тяхната поддръжка спре, България губи тази способност. Но не губи само България, губи и НАТО“, уточни Димитър Ставрев.
На този фон Полша предложи да поддържа българските МиГ-ове. Ставрев определя този вариант за нереалистичен.
„Истина е, че полската индустрия разполага с определени възможности по поддръжка на МиГ-29. Около това спор няма. Но ремонтните комплекти се получават само от Русия. Без Русия не става“, каза още той.
В случай че не бъде намерен вариант за поддръжка на МиГ-овете, България ще потърси изтребители F-16 втора ръка.
„Проблемът е обаче, че те са много силно екплоатирани. Възможностите се ограничават горе-долу до Норвегия“ , обясни още Ставрев.
„Ако и това не стане ще търсим вариант за европейски изтребители“, коментира Румен Радев.
А най-подходящ сред европейските изтребители е „Грипен“, смятат специалистите.
„Това е много по-евтин самолет. Ф-16 го купиха, защото можел да носи шест тона бомби. Срещу кого ще бомбардираме?“, добави Борисов.
Изтребители „Грипен“ има на въоръжение в шведските, чешките и бразилските военновъздушни сили.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.