Според голяма част от капитаните на риболовни кораби то на практика е неизползваемо

Само година след откриването му, рибарското пристанище "Карантината" във Варна вече е недостъпно за по-големи кораби. Налагат се реконструкции и удълбочаване. Мащабният проект е на стойност 15 млн. лева, по-голямата част от които евросредства.

Според голяма част от капитаните на риболовни кораби пристанище "Карантината" на практика е неизползваемо. А причината - големи наноси пясък, които се образуват на входа му. Само година след въвеждането на пристанището в експлоатация се оказва, че се налага ремонт и удълбочаване. Как и защо се стигна дотук ви предлагам да видим сега.

"Аз не го виждам за кораби, които да застават. Кораби от 10-12 метра, които газят 1,50 - да, но кораби от над 15 метра, 18 метра, пък недай си Боже 25 метра кораби, които газят 3 метра - туй е абсурд тука тъй да влязат кораби", заяви кап. Красимир Петров - собственик на риболовни кораби.

А конкретния пример е само от преди няколко дни - 18 метров кораб - 2,50 гази, който засяда и идват да го изтеглят.

СПОР: Ще се строи ли рибарско пристанище върху плаж? (ВИДЕО)

За природна аномалия ли става въпрос или за грешка при проектирането питаме проф. Румен Кишев - бивш ръководител на центъра по хидро и аеродинамика.

Според проф. Румен Кишев - Център по хидро и аеродинамика към БАН това не е необичаен проблем. "Веднага искам да кажа, защото вие знаете, че в природата винаги се установява едно равновесие и когато това равновесие се наруши с поставяне на някаква преграда", посочи той.

 

 

За проф. Кишев е било нужно повече време за обследване. "Движението на пясъците трябваше да се проследи в един период някъде от порядъка между 1 и 2 години", смята той.

От общината обаче не мислят така. "Аз не знам някой инвеститор да чака 2 години за наблюдение на такива процеси при условие, че има достатъчно точни математически модели и изчисления, а и самия хидро институт се намира съвсем наблизо и те наблюдават Варненски залив от много години и би трябвало да знаят вълнението и наносите как се образуват", заяви инж. Младен Иванов - директор на ОП "Паркинги и синя зона".

Проектът е на обща стойност 15 млн. лв., а освен, че поради липса на оборудване, в експлоатация са въведени едва 1/3 от кейовите места, сега се налага удълбочаване.

"По закона за обществените поръчки с малка обществена поръчка - до 30 хил. лв. избрахме изпълнител, който да възстанови проектните дълбочини на пристанището", посочи инженерът.

А от общината се ангажираха и с конкретни срокове. "В момента си изпълняваме договора с фирмата изпълнител и те ще приключат до месец и половина - два", допълни Иванов.

Все още обаче не е ясно дали ще се наложи повторно удълбочаване. Според проф. Румен Кишев няма пристанище от този тип, което да не се налага да се драгира. 

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.