Коментира Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи

По-високите санкции при нарушения на пътя не дават резултат, смята Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Според него причината е в събираемостта, която се е вдигнала, но малко.

„Всеки ден се доказва, че това не върши работа. Няма напредък в травматизма изобщо. Освен загиналите, има по около 8000 сериозно пострадали хора. Механично вдигане на санкциите, без да са бързи и събираеми, очевидно не работи”, смята Тодоров.

„Преди да се обърнем към нови промени, моят апел е да видим с какво законодателство разполагаме и да го въведем него в действие. Нека се оправим с това – тези, които сега си позволяват да карат с 2-3 промила, да бъдат бързо осъждани”, смята експертът.

„Влизаме в предизборна кампания, сега е и моментът обществото да изисква, защото и от местната власт зависи доста. Най-малкото, което ни дължат бъдещите кметове и общински съветници, е да включат в платформите си и решение на този проблем”, заяви Тодоров.

„Решението със скоростта в градовете е да има камери за скорост. Да се сложат камери или действащите камери, които сега са наблюдателни, да бъдат обвързани със скоростта и общините да прибират част от глобите в своя си бюджет. Така те ще са мотивирани да ги събират, да слагат още камери и да имат пари за инфраструктура и за пътна безопасност. И превенцията е изключително важна - трябва да имаме маркировки, да са осветени пешеходните пътеки, да са надигнати. Това би стимулирало и събираемостта, защото когато и общините се включат в тази дейност, при всички случаи би помогнало”, смята Тодоров.

Според него трябва да се обърне внимание и на шофьорските курсове.

„Там по-скоро проблемът е не толкова законов, а практически - дали действително часовете, които са разписани за нощно шофиране, за извънградско шофиране, дали действително се дават и се вземат от бъдещите водачи. Изпитът е в дневни условия и обикновено с 40 км в час. Разписано е, но трябва да се направи механизъм, тъй като тези листове, на които се водят, часовете са от 70-те години. Трябва да се направи механизъм, в който да изчезне сивия сектор, да не се злоупотребява”, смята Илия Тодоров.

Редактор: Ина Григорова