Вижте какви идеи за социално предприемачество представиха победителят и финалистите

Американският университет в България обяви имената на победителя и финалистите в специалния конкурс за пълна стипендия за социални предприемачи, учредена от NOVA и Executive MBA на университета. Тя покрива 100% от таксата за обучение в програмата на спечелилия първото място – Боян Недялков.

Целта на инициативата е да поощри бъдещи и настоящи предприемачи да работят върху решаването на социални проблеми. Участниците в конкурса бяха оценявани от жури, в състава на което влизаха преподаватели от АУБ и представители на Нова Броудкастинг Груп.

Бъдещите студенти трябваше да подготвят бизнес план, който представя тяхна предприемаческа инициатива със социална насоченост, а проектът да описва доизграждане на вече съществуващ или начало на нов бизнес модел, който решава социален проблем.

Големият победител Боян Недялков изготви бизнес план за компания, наречена „Carescan”. Нейната цел е да осигури безплатни скринингови прегледи за рак на простатата, гърдата и маточната шийка на хора над 45-годишна възраст. Идеята е прегледите да се правят в мобилни клиники. Пациентите пък следва да могат да ги насрочват през мобилно приложение, което ще им позволи да съхраняват информация за свои предишни резултати и да бъдат уведомявани, когато е време за следващия им преглед.

Според Боян Недялков подобна диагностика и профилактика значително ще намали късното откриване на рака и ще увеличи шансовете за ремисия на заболелите.

„Carescan” ще се фокусира върху национална маркетингова кампания, целяща да образова аудиторията за многото позиви от редовните прегледи за рак”, уточнява Недялков в проекта си.

До финалния етап на конкурса и представянето на бизнес плановете си пред журито стигнаха още четирима социални предприемачи – Методи Методиев, Танита Танева, Николета Попкостадинова и Жасмина Гевезиева-Берова.

Проектът на Методи Методиев е посветен на идеята за оказването на адекватна долекарска помощ. „Напрежението и стресът в ежедневието се отразяват на нашето здраве. Все повече сърдечни арести се случват на обществени места и офис сгради. Бързата и навременна долекарска помощ може да спаси живот. Нашата компания предлага иновативни преносими дефибрилатори. Това са устройства от ново поколение, които може да се използват не само от обучени хора. Дефибрилаторите работят чрез изкуствен интелект, който при поставяне на електроди върху тялото, прави анализ за това дали функциите му биха помогнали на човека, или не. Дефибрилаторите имат и мобилна връзка със спешен център, а при необходимост от използване по телефона, асистент дава точни инструкции”, описва проекта си Методиев.

Бизнес планът на Танита Танева е посветен на „Кошер” - платформа, която предоставя бърз и лесен начин за финансиране на услуги и организиране на общностни проекти. Платформата има за цел да стимулира местните икономики и да осигури работни места в големите и по-малките градове. Слоганът на компанията, чиято цел е да бори безработицата и бедността,  ще бъде „Заедно можем повече".

Проектът на Николета Попкостадинова е посветен на образованието за сексуално здраве в училищата у нас - LoveGuide.  Той бе финалист и в първото издание на най-голямата социално-отговорна инициатива на Нова Броуoкастинг Груп, в партньорство с фондация  Reach for Change – ПРОМЯНАТА.

„Нашата НПО LoveGuide запълва празнината от липсата на подобно образование с иновативен подход. Той вече има ангажирана аудитория от стотици хиляди.Вече спечели доверието на тийнейджъри, учители и родители, както и множество награди”, споделя Попкостадинова.
 
Жасмина Гевезиева-Берова посвещава проекта си на компания за производство, дистрибуция и реклама на протеинови продукти с отличителен вкус и без добавена захар, което помага за поддържането на оптимална физическа форма. Фирмата стартира своята дейност през май 2020 г. и е пионер в нишата за търговия с протеинови барчета.
 
Целта е продажба на продуктите на две групи клиенти – онлайн поръчки и доставки за крайни потребители и продажби на бизнес клиенти (фитнес зали, кафенета, снек барове, козметични и масажни салони и търговци на здравословни продукти).