Снимка: iStock, илюстративна
Така процедурата по изграждане на така наречения източен вариант е отключена
Министерството на екологията дава зелена светлина за изграждането на едното платно на магистрала "Струма" извън Кресненското дефиле. Така процедурата по изграждане на така наречения източен вариант е отключена. От екоминистерството са преценили, че не е необходима нова оценка на въздействието върху околната среда.
Спорът е дълъг и сложен. От една страна са природозащитниците и местни жители, които с години протестират срещу строежа на разширяването на АМ “Струма”. От другата страна са онези, които припомнят, че Кресненското дефиле е един от най-опасните участъци в страната, където живота си през годините загубиха десетки хора.
Магистралата ми е...къса: Ще удължат ли "Струма" с 600 м?
Решението Министерството на околната и водите за изграждането на едното платно на магистралата дойде, след като страната ни получи "зелена светлина" от Европейската комисия за проектиране и строителство в района на Кресна. Идеята е да се изгради 15 километров еднопосочен път от Кулата към София извън Кресненското дефиле, а пътуващите от София към Кулата ще се движат по съществуващия път Е79. Изграждането на проекта би отнело 5 години.
Според решението на МОСВ изграждането на магистралата няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда, както и върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.
„Компетентният орган преценява, че не се очаква значително отрицателно въздействие върху всички компоненти и фактори на околната среда, включително върху зоните от НАУТРА 2000“, каза Мария Гълъбова, директор дирекция екологична оценка, оценка на въздействието на околната среда в МОСВ.
Според природозащитника Тома Белев, който от години атакува проекта, е било необходимо да се направи нов ОВОС. „Това е в нарушение на последното писмо на ЕК, която твърди, че ОВОС, който се променя и е изготвен през 2017 г. просто не става и не отговаря на самата процедура и трябва да се направи нов ОВОС. В случая, в момента министъра казва: „Няма да направя нов ОВОС“. Това решение е пуснато с предварително изпълнение, т.е. независимо какво се обжалват - то върви“, каза Белев.
От МОСВ са категорични, че всички препоръки на Европейската комисия са спазени.
„Това е решение още от 2017 г. Одобреното трасе е по следния начин - пътуващите от София към Кулата ще се движат по съществуващия път Е79, а пък по изцяло ново трасе ще се движат пътуващите от Кулата към София“, каза Мирослав Калугеров, директор дирекция национална служба за защита на природата в МОСВ.
Протест срещу преминаването на АМ "Струма" през Кресненското дефиле
Местните са разделени относно строежа на новия път.
Спаска Бежанска, работник в баничарница в Кресна, е на мнение, че е крайно време да бъде построен новия път.
Мария Милушева, собственик на ресторант, е на мнение, че всички малки бизнеси „ще загинат“. Румяна Трендафилова, собственик на магазин, е на мнение, че „нашия бизнес умира – рано или късно, но все пак мисля, че здравето и сигурността е по-важно отколкото бизнеса“.
Кога ще започне проектирането на магистралата зависи от това дали ще постъпят жалби по решението на екоминистерството. Срокът за това е петък.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase