Премиерът свика среща в МС

Министър-председателят Росен Желязков свика среща на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система. 

За последните 2 учебни години приблизително по 54 хиляди ученици са отпадали от училище, а много други деца изобщо не са били записани.

Ученик е в болница след жесток побой в училище в Русе

В срещата в Министерския съвет днес взеха участие вицепремиерът Томислав Дончев, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, заместник-министри, областни управители, ръководители на агенции, представители на Националното сдружение на общините и други институции.

По време на работното заседание бяха представени резултатите от изпълнението на Механизма до момента и се набелязаха последващи мерки и задачи с цел подобряване на обхвата и задържането на децата в образователната система. 

И към момента има законов механизъм за справяне с проблема, но изглежда резултатите не са задоволителни, стана ясно в началото на срещата.

Разпорежданията на премиера Росен Желязков относно темата отпадане от училище имат и по-голям обхват:

„По отношение на териториалните органи - не е тайна че честата смяна на областна управа направи трудна работата на регионално ниво. Всяка област ще има ясни задачи и срокове, а областните управители ще са пряко ангажирани с това”, каза Желязков.

По отношение на държавната власт, Желязков изиска пълна мобилизация на вътрешния министър и на МВР да проведат национално съвещание по темата с конкретни предложения за работата по механизмите.

Сред част от останалите мерки по министерства, са:

  • В МТСП - стартираме на национална кампания за ранната раждаемост - един от основните проблеми;
  • МРРБ - актуализация на данните за населението и данните за регистрация; 
  • Министерство на образованието - да засили мониторинга върху реалното посещаване на училище от учениците (за да се осъществи контрол върху фиктивното записване в училищата).

Според учители и директори обаче, за да работи разписаният на хартия механизъм, на първо място трябва да бъдат санкционирани родителите, които възпират децата си да посещават училище. А екипите от социални работници и полицаи, които се опитват да върнат децата в училище, да бъдат значително увеличени.

Друга спънка пред много деца у нас все още е бедността.

"Нямат храна, нямат вода, нямат дрехи. Когато дойде едно такова бедно дете, то не се чувства комфортно", каза директорът на 75 ОУ "Тодор Каблешков" - София Лаца Коцева.

Заради тревожните данни - институциите поставят въпроса на дневен ред.

"Всяка област ще яма ясни концепция и срокове, а областните управители ще са пряко ангажирани с това", заяви премиерът. 

Според просветния министър - фокус на мерките трябва да бъде предучилищната възраст.

"Знаем кои са детските градини, знаем кои са тези райони. Имаме концентрация на деца от уязвими групи", допълни Красимир Вълчев.

Картината обаче в квартали, в които градини липсват, е по-различна.

"В кв. "Факултета" няма детска градина, няма транспорт.  Има деца, които реват за майките си в първи клас", каза още Коцева.