Снимка: iStock
Премиерът свика среща в МС
Министър-председателят Росен Желязков свика среща на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система.
За последните 2 учебни години приблизително по 54 хиляди ученици са отпадали от училище, а много други деца изобщо не са били записани.
Ученик е в болница след жесток побой в училище в Русе
В срещата в Министерския съвет днес взеха участие вицепремиерът Томислав Дончев, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, заместник-министри, областни управители, ръководители на агенции, представители на Националното сдружение на общините и други институции.
По време на работното заседание бяха представени резултатите от изпълнението на Механизма до момента и се набелязаха последващи мерки и задачи с цел подобряване на обхвата и задържането на децата в образователната система.
И към момента има законов механизъм за справяне с проблема, но изглежда резултатите не са задоволителни, стана ясно в началото на срещата.
Разпорежданията на премиера Росен Желязков относно темата отпадане от училище имат и по-голям обхват:
„По отношение на териториалните органи - не е тайна че честата смяна на областна управа направи трудна работата на регионално ниво. Всяка област ще има ясни задачи и срокове, а областните управители ще са пряко ангажирани с това”, каза Желязков.
По отношение на държавната власт, Желязков изиска пълна мобилизация на вътрешния министър и на МВР да проведат национално съвещание по темата с конкретни предложения за работата по механизмите.
Сред част от останалите мерки по министерства, са:
- В МТСП - стартираме на национална кампания за ранната раждаемост - един от основните проблеми;
- МРРБ - актуализация на данните за населението и данните за регистрация;
- Министерство на образованието - да засили мониторинга върху реалното посещаване на училище от учениците (за да се осъществи контрол върху фиктивното записване в училищата).
Според учители и директори обаче, за да работи разписаният на хартия механизъм, на първо място трябва да бъдат санкционирани родителите, които възпират децата си да посещават училище. А екипите от социални работници и полицаи, които се опитват да върнат децата в училище, да бъдат значително увеличени.
Друга спънка пред много деца у нас все още е бедността.
"Нямат храна, нямат вода, нямат дрехи. Когато дойде едно такова бедно дете, то не се чувства комфортно", каза директорът на 75 ОУ "Тодор Каблешков" - София Лаца Коцева.
Заради тревожните данни - институциите поставят въпроса на дневен ред.
"Всяка област ще яма ясни концепция и срокове, а областните управители ще са пряко ангажирани с това", заяви премиерът.
Според просветния министър - фокус на мерките трябва да бъде предучилищната възраст.
"Знаем кои са детските градини, знаем кои са тези райони. Имаме концентрация на деца от уязвими групи", допълни Красимир Вълчев.
Картината обаче в квартали, в които градини липсват, е по-различна.
"В кв. "Факултета" няма детска градина, няма транспорт. Има деца, които реват за майките си в първи клас", каза още Коцева.
Последвайте ни