Снимка: iStock
Какви са рисковете да пътувате при над 30-40° жега?
В началото на отпускарския сезон настройката за почивка е свързана и с планиране на дълго пътуване. Често залисани в подготовката подценяваме факта, че екстремните жеги могат да превърнат всяко пътуване в истинско предизвикателство.
Сред най-натоварените точки у нас за пътуване е средата на пътя София – Варна, тоест Велико Търново. Оттук започва и по-скоро продължава голямото пътуване към северното ни Черноморие. А този пътен участък, за нещастие, не е магистрала. Той ще продължи да бъде натоварен през следващите дни и месец август. Това което трябва да очакват шофьорите, обаче, в горещото време се оказа по-голямо предизвикателство, дори и от това което трябва да очакват през зимата.
Летни гуми или не: Може ли времето да ни погоди номер по празниците
Иван Иванов е дългогодишен експерт по автомото подготовка. Член на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Коментираме всичко свързано, с така нареченото „лятно шофиране“ и как да сме подготвени. Ето и някои от най-важните аспекти.
⇒ Първо – проверка на климатика. И задължително – на охладителната течност.
"Не мога да тръгна да пътувам и да нямам течност в автомобила. При високи температури автомобилът прегрява, оставаме на пътя", предупреждава той.
⇒ Налягането в гумите - важна подробност, на която много малко шофьори обръщат внимание. Инструкциите, колко атмосфери да са, ги има на автомобила. В случая – на предната врата.
"Предните и задните гуми трябва да бъдат на 2,1. Обаче как се променят нещата, ако автомобилът е пълен с пет човека и с багаж? Предните гуми на 2,5, а задните гуми на 2,9", информира Иванов.
⇒ Силното слънце, особено сутрин и при пътуване на изток, също пречи на шофьора. Шофьорите трябва да предвидят как да го игнорират.
"Аз не нося очила, за да съм модерен, а да мога да виждам. Кафявото стъкло успокоява очите. Не сълзят и не са зачервени, разстроени от слънцето", обяснява експертът.
Според него всички шофьори допускат една и съща грешка в горещо време – пият много кафе по пътя.
"Абсолютно всички напитки, които съдържат кофеин - дали ще е чай, дали ще енергийна напитка дали ще бъде кафе - дехидратират тялото", предупреди Иванов.
А дехидратираното тяло е уморено и отпуснато и рискът от прилошаване, заспиване зад волана - е много по-голям. Затова инструктора препоръчва чести почивки. Поне на час и половина.
И така, стигаме и до опасностите на пътя. В горещото време, по някои участъци асфалта омеква, а тировете го оформят, на така наречените коловози.
Важен е фактът, че за разлика от другите сезони през годината, лятото е и времето на мотористите, които са участници в движението.
"Трябва да ги пазим. Уязвими са - нямат ламарина, която да ги предпази, нямат предпазни колани, нямат еърбеци", призовава Иванов.
И най-важното, за което експертът призовава – търпение и толерантност към останалите шофьори.
Последвайте ни